Svenska myndigheter behöver öka sin digitaliseringstakt, men brist på samverkan och minskad öppenhet bromsar utvecklingen, enligt en ny rapport från Digg. För att snabba upp utvecklingen krävs bland annat en ökad styrning.
Digitaliseringen av Sveriges statliga myndigheter går framåt, men det går långsammare än förväntat. Framsteg har gjorts när det gäller datahantering, där myndigheterna har blivit bättre på att dela och använda data. Dock kvarstår stora utmaningar, särskilt när det gäller myndigheternas samverkan och öppenhet. Det framgår av Diggs rapport Uppföljning av statliga myndigheters digitalisering 2023.
– Positivt är att fler myndigheter gör mer tillsammans, vilket gör arbetet effektivare, billigare och bättre. Vi ser att myndigheter som har god dataförvaltning och som är duktiga på att publicera sina data också är de som driver utvecklingen framåt, säger Fredric Skargren, analytiker på Digg.
Men rapporten pekar också på problemområden, särskilt när det gäller samarbetet mellan myndigheter och just öppenheten kring data. Antalet myndigheter som delar data öppet minskar och istället begränsas datadelning genom villkor och avgifter. Det är en negativ trend som går emot ambitionen att mängden öppna data ska öka.
Ökat samarbete för viktiga livshändelser
Det finns en önskan om att myndigheterna ökar sitt samarbete och utvecklar digitala lösningar tillsammans. Ett sådant område är livshändelseanalyser, som är ett sätt att se på vad medborgarna har för behov av service där myndigheter samverkar för att erbjuda sammahanhängande tjänster snarare än förvaltningens behov i första hand. Det är en viktig del av digitaliseringen och ett område där det krävs förbättring och kompetenshöjning.
– Många myndigheter upplever att livshändelseperspektivet inte är relevant för deras verksamhet trots att det är en betydande andel som anger att de erbjuder service till någon av målgrupperna privatpersoner, företag och/eller intresseorganisationer, säger Fredric Skargren.
De bästa resultaten när det gäller digitalisering uppvisar de myndigheter vars högsta ledning tar ett aktivt ansvar för utvecklingen. I undersökningen framkommer dock att denna typ av ledarskap har minskat under 2023. En tydlig trend är istället att extern styrning, som regeringsinstruktioner och -uppdrag, blir allt viktigare än interna incitament när det gäller att driva den digitala utvecklingen framåt.
Vikten av samverkan för att lyckas
Regeringen betonar vikten av samverkan mellan myndigheter för att lyckas med digitaliseringen. För att uppnå detta krävs en bättre styrning av den gemensamma digitala infrastrukturen. Frågan är om myndigheterna ska ha frihet att utveckla sina egna digitala lösningar, eller om det behövs en mer sammanhållen strategi, där alla följer samma riktlinjer.
– Digitaliseringen går framåt, men alldeles för långsamt. Arbete pågår med att ta fram en ny digitaliseringsstrategi då Sveriges nuvarande strategi inte uppdaterats sedan 2017. Det finns ett stort behov av att ha en vision som visar vart vi ska, ett större fokus på styrning och att vi höjer vår lägsta-nivå, avslutar Fredric Skargren.