Nyheter

Debatt: ”Svenskt inrikesflyg behöver en långsiktig lösning”

Idag skriver Svenska Resebranschföreningen och Svenska Affärsreseföreningen en debattartikel i Dagens Industri, där de lyfter den akuta situationen för det svenska inrikesflyget och vikten av att hitta långsiktiga lösningar för att säkerställa landets tillgänglighet och konkurrenskraft.

I artikeln framhåller de båda branschorganisationerna att det nyligen införda stödbidraget från infrastrukturminister Andreas Carlsson, som syftar till att rädda de regionala flygplatserna, är ett välkommet steg. Men för att vända den negativa utvecklingen behövs en mer omfattande och långsiktig strategi.

Enligt debattartikeln är en av de stora anledningarna till minskningen av inrikesflyget att affärsresandet har förändrats, delvis som en effekt av den ökande användning av digitala möten. Men även för att många företag och offentliga verksamheter har implementerat restriktiva resepolicys som främjar tågtrafik och ibland förbjuder inrikesflyg, utan att ta hänsyn till de hållbara alternativ som finns för att minska klimatpåverkan.

– Det är viktigt att förstå att flyget behöver omställas till fossilfria drivmedel (SAF) för att vara en hållbar del av vår infrastruktur. Vi måste sluta se transportslaget som ett isolerat val och istället fokusera på helheten för att behålla rörlighet och tillgänglighet i Sverige, säger Didrik von Seth, Generalsekreterare på Svenska Resebranschföreningen.

Både Svenska Resebranschföreningen och Svenska Affärsreseföreningen betonar i artikeln att kommuner, regioner och näringslivet har ett ansvar att utforma resepolicys som både främjar hållbarhet och möjliggör för sina anställda att kunna välja mellan digitala och fysiska möten. De uppmanar också till ökat fokus på fossilfria bränslen och hållbara transportalternativ, för att säkerställa att vi inte bara har tillgång till flyg, utan att flyget också kan bidra till att nå Sveriges klimatmål.

– Vi måste agera nu för att bevara vårt inrikesflyg. Stödpaketen är viktiga, men utan en långsiktig lösning riskerar vi att förlora ett av våra viktigaste transportslag, säger de båda organisationerna i artikeln.

Läs hela debattartikeln här:

https://www.di.se/debatt/flyget-behovs-for-regional-konkurrenskraft/