Blåkläders senaste AutoStore-utbyggnad stärker företagets konkurrensfördel och gör dem redo för framtida tillväxt. Under våren 2024 valde man även att uppgradera till AutoStores nya antennteknik för ökad effektivitet. 2016 tog Blåkläder hjälp av Element Logic för att implementera en AutoStore-lösning, som svar på företagets ökade utrymmesbehov i lagret.
Sedan dess har man fortsatt att investera i det automatiserade systemet och genomfört tre AutoStore-utbyggnader under 2018, 2020 och 2021, med ytterligare expansioner i planeringen.
Installerat nya R5 Pro-robotar
Blåkläders AutoStore-system stödjer hela lagerverksamheten med 320 000 kollin i lager.
För att möta ökade krav har de valt nya R5 Pro-robotar som möjliggör snabbladdning, förbättrad produktivitet, optimering av utrymme och energioptimering. Ny effektivare antennteknik Förutom att utöka sin AutoStore har Blåkläder övergått till en mer avancerad antennteknik där man bytt från 433 MHz till den nya 2,4 GHz-frekvensen. Övergången till 2,4 GHz-antennlösningen möjliggör bättre prestanda, större räckvidd och färre tekniska problem, samtidigt som uppgraderingar kan genomföras utan driftsstopp.
– Bytet hanterar begränsningarna i den äldre tekniken och säkerställer förbättrad drifttid och högre effektivitet, vilket förbereder Blåkläder för fortsatt tillväxt, säger Tobias Lohmander, Technical Supervisor på Element Logic Sweden.
Vi fick ett samtal med Richard Högberg, AutoStore Operations Manager på Blåkläder:
Varför valde Blåkläder ursprungligen att automatisera med AutoStore?
– Automation blev avgörande för oss på grund av platsbrist – vi stod inför valet att antingen optimera utrymmet i Svenljunga eller flytta verksamheten. AutoStore blev den perfekta lösningen eftersom vi kunde anpassa den efter våra specifika lokaler och få en ”goods-to-person”-lösning som skapade enorma förbättringar i effektivitet. Vi märkte en tydlig skillnad från dag 1. Det har varit en omvälvande förändring. Hur har samarbetet med Element Logic stöttat Blåkläders tillväxt?
– Element Logic har varit en fantastisk partner. Deras flexibilitet med att genomföra utbyggnader utanför ordinarie arbetstid har inneburit minimal påverkan. Den kontinuerliga expansionen går helt i linje med vår tillväxtstrategi. Utmaningen ligger i att ständigt optimera systemet för vårt växande flöde, och Element Logic har varit ett fantastiskt bollplank för att testa och utveckla nya idéer. Hur har era expansioner sett ut genom åren?
– Vi har byggt ut AutoStore i etapper för att möta vår stadiga tillväxt, från en omsättning på 200 miljoner till 3 miljarder. Automation är en kärna i vår strategi och vi strävar alltid efter att ligga i framkant tekniskt. Från penna och papper till en digitaliserad verksamhet, där målet är att automatisera så mycket vi kan. Nu genomför vi vår fjärde utbyggnad med 16 000 nya lådor och planerar redan för framtida expansioner här i Svenljunga.
Vad har bytet till den nya antenntekniken inneburit?
– I våras bytte vi från 433 MHz till 2,4 GHz, och vi är väldigt nöjda med resultatet. Vi har en ständig dialog med Element Logic om framtiden och det här antennbytet var ett självklart steg. Som familjeägt företag kan vi ta snabba beslut, och det här var en investering som snabbt gav effekt. Den nya tekniken har gjort hela processen snabbare och säkrare, och vi slipper nu avbrott i datatrafiken, vilket optimerar vårt arbetsflöde.
Påverkade antennbytet er drift?
– Nej, bytet utfördes under en helg, så produktionen påverkades inte alls. Tack vare den nya tekniken upplever vi dessutom betydligt snabbare hantering och ännu bättre “wait for bin”-tider, vilket gör att hela flödet löper smidigare än tidigare.
Foto: Gerd Altmann