Kundernas krav på elbilarnas utveckling är tydligt definierade: minskad vikt vid ökad effektivitet, högre räckvidd vid kortare laddningstider och maximal säkerhet. FEV, Tysklands innovationskraftverk för fordons- och energiindustrin, och Prologium ,global pionjär inom utveckling av avancerade fordonsbatterier, uppfyller just dessa krav med sin nya produkt.
Allt detta möjliggörs av LLCB-teknik (Large-Footprint Lithium Ceramic Battery).
Med sin anod av 100 procent kisel erbjuder detta batteri en 10 gånger högre kapacitetstäthet jämfört med grafitanoder som används idag. Beroende på fordonssegment och avsedd användning sparar LLCB upp till 300 kg eller tillåter en maximal räckvidd på 1 000 km. Den applicerade fasta elektrolyten är icke brandfarlig och ökar säkerheten mot termisk rusning.
Det förhindrar också potentiella kortslutningar orsakade av läckande elektrolytvätska i händelse av spill.
– För LLCB-lösningen har vi framgångsrikt kombinerat ProLogiums kunnande inom cellutveckling med vår utvecklings-, system- och testexpertis, säger Dr. Thomas Hülshorst, Global Vice President Electric Powertrain på FEV. Vårt samarbete kring batteripaket och konceptdesign fokuserar inte bara på regulatoriska standarder utan också på marknadens krav. Vi överträffar till och med dessa.
Anoden möjliggör också ultrasnabb laddning och laddar batteriet från fem till 60 procent inom fem minuter. Detta ger användaren en genomsnittlig räckvidd på 300 km. Efter ytterligare tre minuter laddas batteriet till 80 procent och klarar ytterligare 100 km. På så sätt hjälper LLCB till att föra laddningstiderna närmare varaktigheten av en tankningsprocess för fordon med förbränningsmotorer.
På bilmässan i Paris 2024 meddelade FEV och ProLogium att de fortsätter sina gemensamma ansträngningar för LLCB-utveckling i framtiden.
Läs mer: https://shorturl.at/9maEg