Bristen på professionella lastbilschaufförer i Europa har blivit ett växande problem, vilket hotar stabila leveranskedjor och ekonomisk motståndskraft. Enligt de senaste rapporterna kan Europa komma att möta ett yrkesförarbrist på över 745 000 från och med 2028, en dramatisk ökning jämfört med tidigare år.
Kvinnor utgör mindre än 4 % av alla yrkesförare i EU. Samtidigt är en tredjedel av lastbilschaufförerna 55 år eller äldre, vilket förvärrar problemet när pensionerna närmar sig.
Över 70 % av europeiska företag implementerar strategier för att attrahera och behålla förare.
En plan för att attrahera nya förare
Tatsiana, en vitrysk lastbilschaufför, började inte sin karriär på den öppna vägen. Under stora delar av sitt vuxna liv arbetade hon inom detaljhandeln och varuhandeln och kände sig otillfredsställd trots stabila förhållanden. Men, inspirerad av vänner och familj inom lastbilsbranschen, tog hon ett steg i tro.
– Jag tyckte att deras berättelser och livsstil var inspirerande och mycket annorlunda än vad jag såg i min vardag. Så jag tog mitt C och E-körkort. Det tog mer än ett decennium att använda det, men jag är så glad att jag hade planterat det fröet när jag gjorde det, minns Tatsiana.
Efter att ha besökt 21 länder under sina första 1,5 år som yrkesförare, rankar Tatsiana Spanien först totalt sett, med Nederländerna som det vackraste landet hon har varit i. Tatsiana utforskade Europa och hittade också en ny passion – att dela berättelser och råd med andra blivande förare på sociala medier.
– Det finns tillräckligt med negativitet kring yrket och de många osanna stereotyperna som svävar runt, fortsätter Tatsiana. Med den här plattformen vet jag att jag kan slå hål på några myter och förhoppningsvis till och med inspirera någon att ge lastbilskörning en chans. Vem vet, kanske kommer de också att finna sin egen lycka genom Europa?”
Tatsianas resa illustrerar hur lastbilsindustrin kan attrahera och behålla en ny generation förare:
Att rikta in sig på underrepresenterade grupper – kvinnor, unga yrkesverksamma och karriärbytare representerar outnyttjad potential. Personliga berättelser hjälper till att bryta stereotyper och uppmuntra olika kandidater att gå med.
Att tillhandahålla robust utbildning och mentorskap – program som det Tatsiana upplevde bygger förtroende och minskar avhopp bland nya förare.
Att främja yrket kreativt – sociala medier, berättande och opinionsbildning kan förändra uppfattningar och visa upp de givande aspekterna av lastbilstransport.
Genom att presentera berättelser som Tatsianas kan företag ta itu med den omedelbara förarbristen och framtidssäkra leveranskedjan. Dessa ansträngningar är avgörande för att upprätthålla ett smidigt flöde av varor över Europas gränser och för att stödja ekonomin.