Continental fortsätter öka andelen hållbara material i sina produkter. Genom att öka användandet av återvunna PET-flaskor höjs andelen återvunnet material i Continentals bildäck med i snitt tre procent.
Continental ökar andelen återvunna material i sina däck. Fler fabriker har nyligen omvandlats för att använda polyesterfibrer tillverkade av återvunna PET-flaskor. Detta höjer det återvunna innehållet i många av Continentals däcklinjer med i genomsnitt tre procent. Beroende på däckstorlek används upp till 15 PET-flaskor per däck.
Continental presenterade sin egen ContiRe.Tex-teknologi för första gången i slutet av 2021. Den bygger på att använda PET-flaskor som annars inte skulle återvinnas. Flaskorna spinns till ett polyestergarn utan några mellansteg av kemiska processer, och klarar de speciella påfrestningarna i ett däck.
– Minska, återanvänd, återvinn – det är nyckeln till mer hållbara däck. Där det är möjligt använder vi återvunnet material samtidigt som vi upprätthåller våra högsta kvalitetsstandarder, säger Jorge Almeida, hållbarhetschef på Continental.
– Vårt polyestergarn tillverkat av återvunna PET-flaskor är lika starkt som konventionellt polyestergarn. Detta visar att hållbarhet, prestanda och säkerhet går hand i hand hos Continental.
ContiRe.Tex-teknologin har använts i liten skala sedan 2022 vid däckfabrikerna i Lousado, Portugal, och Otrokovice, Tjeckien. Fabrikerna i Korbach, Tyskland, och Sarreguemines, Frankrike, har också nyligen börjat använda återvunna PET-flaskor i serieproduktion.
Övergången till mer hållbara material är en viktig del av Continentals hållbarhetsstrategi. Däcktillverkaren har som mål att gradvis öka andelen förnybara och återvunna material till över 40 procent fram till 2030. Då kommer alla nya personbilsdäck och däck för lätt lastbil endast att innehålla högpresterande polyesterfibrer tillverkade av hållbar PET. Idag innehåller ett konventionellt personbilsdäck cirka 15 till 20 procent återvunnet och förnybart material.
Anpassade material
I Continentals däckproduktion används textilfibrer tillverkade av olika typer av polyester. Detta ger däcken önskad styrka, flexibilitet och hållbarhet. Återvunnen eller förnybar PET, med sin draghållfasthet, seghet och temperaturstabilitet, är lika stabil och lämplig för däckkonstruktion som konventionella fibrer gjorda direkt av råolja.
Continental arbetar intensivt med olika teknologier för att säkerställa att alla typer av polyester som används i däckproduktion kan konverteras till hållbar PET senast 2030. Utöver återvunnen PET undersöker däcktillverkaren även användningen av biobaserad eller kemiskt återvunnen PET.
Ska nå 100% återvunnet
Continental har ett pågående arbete för att ersätta så många råvaror som möjligt med hållbara alternativ i produktionen. Senast 2030 vill Continental använda mer än 40 procent förnybara och återvunna material i sina däck. Senast 2050 kommer alla nya Continental-däck att tillverkas av 100 procent hållbara material. Steg för steg blir det redan tydligt vilka råvaror som kommer att användas i däckkonstruktion i framtiden. Dessa inkluderar restprodukter från jordbruket – som aska från risskal – gummi från maskrosor, återvunnet gummi eller PET-flaskor.