Nyheter

Tågplan 2025: Historisk upprustning och ökat järnvägsunderhåll för bättre punktlighet och kapacitet

Söndagen den 15 december börjar Tågplan 2025 att gälla. Där samlas alla tågtidtabeller och tider för alla underhållsarbeten som ska samsas med tågtrafiken. Under 2025 genomförs cirka 1 700 trafikpåverkande banarbeten samtidigt som över en miljon tåg ska hålla sina tidtabeller.

Det handlar om balans mellan trafik och banarbeten

Att göra en tågplan är att lägga ett gigantiskt pussel. 53 järnvägsföretag har ansökt om tider för sina avgångar, och tillsammans ska de köra över en miljon tåg på spåren nästa år. För att få plats med alla tåg och alla planerade banarbeten kan det ha gjorts ändringar i antalet avgångar och avgångstider på vissa sträckor jämfört med året innan.

För den som reser ofta vid samma tid är ett tips att hålla sig uppdaterad via det tågbolag man brukar resa med.

– I tågplanen har vi tillsammans med branschen tagit fram speciella kapacitetsplaner och trafikupplägg för Västra Stambanan och Malmbanan. Två viktiga rese- och transportstråk som kommer att påverkas av stora upprustningsarbeten framöver. Och det är just i samarbete med branschens aktörer som vi hittar lösningarna för resenärer och godstransporter. Vårt mål är att järnvägen ska gå att lita på samtidigt som den rustas mer än någonsin, säger Jon Sundh, avdelningschef Trafikverket.   

En historisk upprustning av järnvägen

Mer pengar satsas på järnvägsunderhållet, budgeten är dubbelt så stort som det var för tio år sedan. Ökade resurser tillsammans med allt effektivare metoder och ny kunskap gör att vi kan genomföra allt fler nödvändiga arbeten i anläggningen.

Med förebyggande underhåll åtgärdas slitna delar i anläggningen innan de orsakar stopp och störningar som påverkar resenärer och godstransporter. Genom ny teknik får Trafikverket ännu bättre koll på anläggningen för att i rätt tid sätta in rätt åtgärder.

Resorna på järnvägen har fördubblats de senaste decennierna

En vanlig dag kliver över en halv miljon resenärer ombord på tågen, och varje dygn kör 500 godståg en sträcka som motsvarar nästan tre varv runt jorden. Vi har en eftertraktad men hårt belastad järnväg som för att klara jobbet behöver underhållas och rustas.

Läs mer om Tågplan 2025

Läs mer om – Fakta om svensk järnväg

Bild: dlsd cgl