Nyheter

Sodexo tar över servicen på SJ:s nattåg i Övre Norrland

Sodexo etablerar sig som huvudleverantör av servicetjänster på nattågstrafiken mellan Stockholm, Luleå och Narvik – en linje som varje år transporterar tusentals resenärer och som är viktig för både turism och näringsliv.

Uppdraget inleds i samband med att SJ återtar driften av tågresor till och från Övre Norrland den 15 december.

Sodexos nya uppdrag omfattar servicetjänster som städning, bäddning av sovvagnar, hantering av hittegods och påfyllnad av varor i kiosk- och restaurangvagnar. Sodexos team kommer att hantera servicetjänster på tåg som gör uppehåll i Luleå och Narvik. I Stockholm sköts städningen av SJ.

– Det känns fantastiskt att få fördjupa samarbetet med SJ och att komma tillbaka till Luleå. Vi har ett bra team på plats och ser fram emot att bidra till en positiv kundupplevelse där rena och trivsamma miljöer är en viktig del. Tågstäd är en logistisk utmaning med korta tidsramar och dygnet runt-drift, något som vi har erfarenhet av sedan tidigare, säger Linda Backström, verksamhetschef på Sodexo.

Den 15 december sker skiftet av både tågoperatör och leverantör av servicetjänster. Utan att störa tågtrafiken kommer Sodexos team att inleda uppdraget med att genomföra en inventering och påbörja storstädning av tågen.

SJ och Sodexo samarbetar sedan 2008 på ett flertal befintliga linjer. Det nya avtalet sträcker sig upp till två år.