'

Nyheter

Lina Dahlander, VD, Bolt Rides i replik på Taxi Stockholms utspel

Text: Lina Dahlander, Sverigechef Bolt Rides

En replik på Taxi Stockholms vd Pernilla Samuelssons debattinlägg i Dagens Infrastruktur torsdag 9:e januari: Taxi Stockholm: ”Är det orimligt långa arbetstider och låga löner som är Bolts innovation?”

Taxi Stockholms vd Pernilla Samuelsson ställer frågan: Vilken innovation har aktörer som Bolt egentligen bidragit med till taxibranschen?

Långa väntetider, höga priser och svarta pengar är några av de problem som har präglat taximarknaden i decennier, långt innan de digitala plattformarnas inträde. Ju högre priserna blev, desto färre valde att resa med taxi. För att kompensera förlusterna ökade priserna ännu mer.

Det kanske låter självklart idag, men att sätta kundupplevelsen i centrum var långt ifrån en självklarhet. Nu ser situationen annorlunda ut tack vare digitala plattformar som har moderniserat branschen.

Vi gör det enklare för taxiföretag att nå kunder genom att koppla upp sig på appen, vilket har lett till fler körningar för förare, kortare upphämtning och bättre inkomster. Bolt-förare som kör heltid tjänar i genomsnitt över 27 000 kronor per månad, vilket är högre än garantilönen i branschens kollektivavtal.

Varje resa registreras digitalt och kontant betalning accepteras inte, vilket ger ökad kontroll och säkerhet. Resor och intäkter rapporteras direkt till Skatteverket, vilket innebär bättre transparens och smidigare skatteredovisning.

Kunder slipper ovissheten kring vad resan kommer att kosta, eftersom priset är tydligt redan vid bokning. Digitala kvitton skickas automatiskt, resorna spåras via GPS, och det är enkelt att dela sin position med nära och kära. Kunder kan enkelt lämna omdömen om hur de upplevt sin förare och resa.

Att åka taxi ska vara tryggt, enkelt, och rättvist – för kunder, förare och åkerier. Genom att implementera tekniska lösningar som ökar säkerheten och möter behoven och kraven från kunder, förare och myndigheter, skapar vi bättre förutsättningar för hela branschen. Det är en utveckling vi alla borde stå bakom.

Bild: Pedro ml