Scania har inlett ett samarbete med KTH, ett av de partneruniversitet som ingår i forskningsprogrammet WISE, för att främja innovation.
Läs vår exklusiva intervju med Johan Fahlkrans, chef för materialteknik för drivlinor på Scania, och upptäck hur detta partnerskap formar framtidens mobilitet.
Scania ser lanseringen av WISE forskningsprogram som en viktig möjlighet att stärka samarbetet inom industrin och mellan industri och akademi. Enligt Johan är samarbete avgörande för att hantera komplexa utmaningar som hållbarhet i material.
– Våra kunder visar en stark och växande önskan att göra hållbara val, vilket har blivit en nyckelfaktor i deras köpbeslut. Lagstiftning och påföljder driver också övergången till elektrifierade fordon i vissa regioner. Elektrifiering är Scanias primära lösning för nollutsläppsfordon, men företaget fortsätter att utveckla och optimera förbränningsmotorer för att erbjuda hållbara alternativ där full elektrifiering ännu inte är möjlig, säger Johan.
Enligt Johan behövs mer samarbeten för att hitta synergier över hela materialvärdekedjan, från produktionsprocesser till deras slutliga syfte i samhället.
– WISE forskningsprogram erbjuder en plattform för att effektivt driva dessa synergier. Med sitt fokus på utveckling av hållbara material ger programmet en tydlig och strategisk riktning för materialvetenskaplig forskning i Sverige. Scanias engagemang i WISE forskningsprogram speglar företagets starka engagemang för innovation och hållbarhet, fortsätter Johan.
Johan förklarar sedan att hållbara material är avgörande för Scanias mål att skapa ett hållbart transportsystem. Materialinnovation främjar nollutsläppsteknologier som batteri- och vätgasteknologier. Dessutom kan materiallösningar ge förutsättningar att öka effektiviteten och hållbarheten hos förbränningsmotorer, vilket möjliggör låga eller inga utsläpp.
– Det är viktigt att minska miljöpåverkan från material och deras tillverkningsprocesser. När fordonsutsläppen minskar blir materialens och produktionens påverkan mer betydande. Scania arbetar hårt för att minska detta och siktar på att enbart använda grönt stål, batterier, aluminium och gjutjärn till 2030. Detta är ett stort steg mot hållbarhet i hela leveranskedjan, avslutar Johan.