BMW Group rustar för framtiden med NEUE KLASSE. Inför serietillverkningen, som startar i sommar, optimeras produktionsprocesserna för att sänka kostnaderna. ”Vår strategiska och flexibla produktionsstruktur stärker vår motståndskraft och konkurrenskraft,” säger produktionschefen Milan Nedeljkovic.
BMW Group Plant München förbereder sig för att lansera NEUE KLASSE under sommaren 2026. Under pågående seriedrift byggs för närvarande tre nya produktionshallar för karosseri, montering och tillhörande produktionslogistik.
– Vid produktionsstarten av NEUE KLASSE kommer vi att ha en toppmodern fabrik i München som kännetecknas av flexibilitet, innovation och framför allt effektivitet, säger fabrikschef Peter Weber.
Från och med 2027 kommer fabriken i München enbart att producera helelektriska fordon, vilket ytterligare ökar effektiviteten. Framtidsplanering, nära samarbete med utvecklingsteam och leverantörer samt integrering av modern produktionsteknik i nya strukturer kommer att spela en nyckelroll.
– Med NEUE KLASSE kommer vi att avsevärt minska tillverkningskostnaderna i München-fabriken, säger Peter Weber.
Förutom optimerade produktionsprocesser och riktad automatisering kommer den nya fordonsarkitekturen för NEUE KLASSE också att leda till ytterligare effektivitetsvinster. Genom att fokusera på en enda variant av drivlinan minskar antalet produktionssteg och antalet delar – till exempel för kablage, som tidigare varierade beroende på motortyp och kan vara komplicerade att installera.
Ovanlig process: Förserieproduktion vid pilotanläggning
De första förseriebilarna kommer att byggas i pilotanläggningen vid BMW Groups forsknings- och innovationscenter (FIZ), med stöd av produktionsteamet vid fabriken i München, före årets slut.
– Vid sidan av pilotanläggningen på FIZ använder vi också virtuella simuleringar för att säkerställa en smidig upprampning, säger Peter Weber och beskriver den ovanliga situationen under det avgörande året före lanseringen.
Han tillägger att Plant Münchens erfarna lanseringsteam även har ett nära samarbete med kollegorna vid den nya fabriken i Debrecen, Ungern, där den första NEUE KLASSE-modellen kommer att tas i produktion i slutet av året.
Internationellt produktionsnätverk: Samarbete, flexibilitet och innovativa processer
BMW Groups fabriker kan tillverka olika modellvarianter och drivlinor på en och samma produktionslinje. Eftersom upptrappningen av elektromobilitet inte är linjär utan kommer att ske i olika takt, har företaget förlitat sig på ”flexanläggningar” som kan tillverka fordon med både förbränningsmotorer och elektriska drivlinor.
– På så sätt kan vi säkerställa vår leveransförmåga i olika marknadssituationer och upprätthålla ett bra kapacitetsutnyttjande på våra anläggningar, förklarar Milan Nedeljkovic, ledamot av koncernledningen med ansvar för produktion.
Mot slutet av decenniet förväntar sig BMW Group en betydande ökning av marknadsandelarna för helelektriska fordon. Av denna anledning kommer anläggningarna i Debrecen och senare München att vara de första anläggningarna som uteslutande är avsedda för helelektriska fordon, vilket förbättrar elektrifieringskapaciteten i hela nätverket.
Vid sidan av traditionella drivtekniker bygger var och en av de tyska fabrikerna minst en helelektrisk modell för den globala marknaden. Även i en volatil miljö fortsätter BMW Group att växa på sina inhemska anläggningar och tillverkade över en miljon fordon där förra året – vilket motsvarar en fjärdedel av Tysklands totala bilproduktion.
Fokus på medarbetarna: Utveckla färdigheter för elektrisk mobilitet
Övergången till elektrifierade fordon medför också förändringar av medarbetarnas roller och nödvändiga färdigheter. Med den flexibla upptrappningen av e-mobilitet vid BMW Groups fabriker kan medarbetarna gradvis förberedas för nya arbetsuppgifter.
– Trots tekniska och strukturella innovationer ligger vårt fokus alltid på människor. Vi är stolta över våra medarbetares kompetens, erfarenhet och hängivenhet för ständiga förbättringar. Det är tack vare deras engagemang som vi konsekvent kan leverera fordon av högsta kvalitet, betonar Weber.
Ytterligare expertis kommer att utvecklas och behållas inom företaget genom omfattande vidareutbildningar och flexibilitet i arbetsstyrkan. Bara förra året genomgick nästan 25 000 anställda en utbildning i e-mobilitet. Under de senaste åren har cirka 5 500 jobb skapats i BMW Groups produktionsnätverk för den nuvarande och kommande generationen av eldrivna bilar. Mer än tre fjärdedelar av dessa tjänster tillsattes genom intern omorganisation.