Nyheter

Scania förstärker sitt elbusserbjudande: Ny elmaskin & nya batteri- och laddningsalternativ

Scanias nya elmaskin är fullt anpassad till företagets egna elbussplattform. Fyra effektlägen finns nu tillgängliga, och elmaskinen har en integrerad två- eller fyrväxlad växellåda. Sammantaget ger det en imponerande kombination av ökad prestanda och effektivitet, flexibilitet och nollutsläpp. Samtidigt lägger Scania till ytterligare en batterikonfiguration, liksom en laddkontakt baktill på bussen som möjliggör snabbare laddning.

Scania tar ytterligare ett betydande steg framåt inom e-mobilitet genom att bredda programmet i och med lansering av en ny kraftfull och effektiv elmaskin för företagets batterielektriska bussplattform.

Den nya elmaskinen erbjuder flera kraftalternativ för att passa olika driftförhållanden och uppdrag, vilket ger en större flexibilitet än med tidigare.

Nu erbjuds Scanias fyra olika effektlägen: 240 kW, 270 kW, 300 kW och 330 kW. Elmaskinen kommer med en två- eller fyrväxlad växellåda som förbättrar bussens energieffektivitet samt dess startförmåga och acceleration. Detta gör att bussen kan starta mjukt och effektivt även under utmanande förhållanden, såsom i branta backar eller i tyngre trafik.

Scania introducerar även en ny batterikonfiguration med tre batteripaket och en installerad energi på 312 kWh. Dessutom lanseras en lösning med ladduttag bak på bussen. Denna lösning erbjuder möjlighet att ladda med högre effekt, vilket innebär kortare laddtid, samt att anpassa bussarna efter specifika behov.

Det bakre laddningsgränssnittet gör det möjligt att ladda med upp till 325 kW och upp till 500 A, jämfört med den nuvarande frontladdningens kapacitet på 130 kW och upp till 200 A. Den högre effekten minskar laddningstiden avsevärt och ökar därmed bussens tillgänglighet och drifttid.

Den nya elmaskinen uppfyller de senaste cybersäkerhetskraven. Den är dock mer än bara en motor eller generator – det är en helt integrerad drivlina som består av en elmotor, en växelriktare, en växellåda och ett oljesystem.

Elmotorn omvandlar den lagrade elektriska energin i batteriet till mekanisk energi och skapar vridmoment, medan växelriktaren omvandlar likström från batteriet till trefas växelström. Den konverterade energin matas sedan till elmaskinen, vilket möjliggör exakt styrning och justering av både hastighet och vridmoment. Ett enhetligt oljesystem med två oljepumpar både kyler elmaskinen och smörjer växellådan.

– Vi vet att bussoperatörer står inför utmaningar med att hantera allt från striktare utsläppsregler till de specifika kraven som följer med eldrift. Här är effektbehov, flexibilitet, laddningstid, energieffektivitet och räckvidd några av de avgörande faktorerna, säger Anna Ställberg, Head of Urban Solutions för People Transport Solutions på Scania Group.   
 
– Vi har utvecklat den nya elmaskinen, de nya laddningsalternativen och den nya batterikonfigurationen med våra kunders utmaningar i åtanke, och svarar med detta upp både mot deras och våra egna hållbarhetsmål.