Scania gör tre utnämningar inom den verkställande ledningen. Förändringarna är en del av arbetet med att utveckla organisationen, arbeta mer effektivt, möta förändrade marknadsförutsättningar och stärka konkurrenskraften på sikt.
Transportindustrin förändras snabbt, driven av ny teknik, regionalisering och skiftande marknadsdynamik. För att fortsätta vara konkurrenskraftigt ser Scania över sin organisationsstruktur och operativa modell för att stärka värdeskapandet, öka tempot och förenkla processer.
En samlad kommersiell organisation under Scania Commercial
Som tidigare kommunicerats kommer Scania att förena Sales and Marketing och Commercial Operations i en gemensam kommersiell organisation, Scania Commercial. Från och med 1 januari 2026 förs ansvaret för globala marknadsstrategier, försäljning och kommersiell utveckling samman under den nya funktionen. Syftet är att ytterligare stärka fokus på kundvärde och skapa mer effektiva arbetssätt.
Enheten kommer att ledas av Stefano Fedel, som utses till Executive Vice President och Head of Scania Commercial. Stefano, född 1970, har en civilingenjörsexamen i materialteknik och började på Scania 2001. Han har haft flertalet seniora roller på olika marknader och inom olika funktioner och är idag Executive Vice President och Head of Sales and Marketing.
– Stefano har djup erfarenhet från kunder på marknader världen över och kombinerar ett starkt kommersiellt driv med ett gediget internationellt ledarskap. Han vet hur man omsätter strategi till verkliga resultat – både här och nu och på längre sikt. Det gör honom mycket väl rustad att leda ett samlat Scania Commercial och stärka vår kommersiella position globalt, säger Christian Levin, VD och koncernchef, Scania.
Förstärkt fokus på Kina
Kina är fortsatt en av världens största och mest dynamiska transportmarknader och utgör en central del av Scanias långsiktiga tillväxtambitioner. Camilla Dewoon utses till Executive Vice President och Head of Scania Group China från och med den 1 januari 2026. Camilla, född 1973, är civilekonom och började på Scania 1998. Hon har haft flera ledande roller, bland annat som Head of Communications and Sustainability och har omfattande erfarenhet av varumärkesutveckling och internationell tillväxt. Hon är idag Head of China Governance på Scania.
– Camilla har visat att hon kan bygga starka varumärken, driva kommersiell utveckling och navigera i komplexa internationella sammanhang. Hennes globala erfarenhet gör henne väl lämpad för den här viktiga rollen. Hon kommer att spela en nyckelroll i hur vi tar våra globala prioriteringar vidare lokalt och i arbetet med att stärka Scanias tillväxt i Asien, säger Levin
Strategi och kommunikation förenas för större genomslag
Scania slår även samman Strategy and Corporate Management med Communications and Sustainability för att bilda den nya funktionen Strategy and Communications. Den kommer att ledas av Anna Carmo e Silva, som utses till Executive Vice President och Head of Strategy and Communications från den 1 december.
Anna, född 1977, har en civilingenjörsexamen och började på Scania som trainee. Hon har haft flera strategiska och operativa roller och är idag Head of Strategy and Corporate Management.
– Anna har en enastående förmåga att koppla strategi till praktiskt genomförande. Under sina mer än 20 år på Scania har hon konsekvent visat starkt ledarskap. Genom att samla strategi och kommunikation skapar vi bättre förutsättningar för ökad effektivitet och linjering i hela bolaget. Anna kommer att hjälpa oss att agera med tydlighet, tala med en röst och stärka Scanias riktning under en tid av snabb förändring, säger Levin.
Tillsättningarna i den verkställande ledningen innebär en omfördelning av ansvarsområden och ledningens storlek förblir oförändrad. Anna Carmo e Silva tar plats i den verkställande ledningen och den tidigare rollen som Head of Scania Commercial Operations kommer inte att ersättas.