”En ny studie pekar på stora risker för kraftiga underskattningar av kostnaderna för infrastrukturprojekt.”
Det skriver Jan-Eric Nilsson, professor emeritus i transportekonomi, Statens väg- och transportforskningsinstitut i ett debattinlägg i Svenska Dagbladet:
”Regeringen har anvisat 437 miljarder till infrastruktursatsningar för den kommande tolvårsperioden. I december redovisade Trafikverket sitt förslag till vilka väg- och järnvägsinvesteringar som bör prioriteras inom denna ram. Här ingår exempelvis utbyggnaden av stambanorna mellan Stockholm, Göteborg och Malmö och färdigställandet av Norrbotniabanan.”
”En ny studie som jag varit med om att författa pekar på stora risker för att projektens beräknade kostnader kraftigt underskattats. Genom att följa upp kostnadsutvecklingen i sex stora infrastrukturprojekt från beslutstillfälle till slutkostnad framgår att projekten fördyrats med i genomsnitt 124 procent. Tabellen nedan visar att statskassan belastats med 80 i stället för beräknade 30 skattemiljarder. Ökningen är exempelvis större än Sveriges bidrag till EU under 2022. Ett exempel är Norra länken i Stockholm. Beslut om att bygga fattades 1991, och när bilarna började rulla 2014 hade kostnaderna växt med 259 procent i reala termer. En huvudanledning var upprepade omtag under planeringsarbetet.”
Läs hela debattartikeln här:
https://www.svd.se/infrastrukturnota-riskerar-att-fordubblas