Nyheter

Sju regionstyrelseordförande signerar gemensam plan för transporterna

850 000 pendlare, 150 miljoner ton gods och exportvärden om 530 miljarder kronor. Stabila transporter i Stockholm-Mälarregionen bygger Sverige starkare. Nu går sju regioner samman om en gemensam utvecklingsstrategi med skarpa prioriteringar för vilka spår, vägar och farleder som behöver byggas och rustas upp till 2035.

Utvecklingsstrategin, Systemanalys för Stockholm-Mälarregionen, är länsöverskridande och politiskt beslutad i de sju regionerna i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete. Systemanalysen signeras av regionstyrelsens ordförande i de sju regionerna vid en ceremoni på Barkarbys nya stationsbyggnad den 25 oktober.

Tydliga prioriteringar för Stockholm-Mälarregionens transporter

Systemanalysen är den länsöverskridande och politiskt genomarbetade utvecklingsstrategin för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen. Den innehåller skarpa prioriteringar om vilka spår, vägar och farleder som regeringen behöver satsa på. Systemanalysen bygger vidare på tidigare prioriteringar som exempelvis Ostlänken Järna-Linköping, Fyrspåret Uppsala-Stockholm och E4 Förbifart Stockholm.

I Systemanalysen finns även delvis nya investeringsbehov som måste vara åtgärdade till 2035, samt andra typer av politiska ställningstaganden för transportsystemets utveckling. Bland annat:

Förstärkt trimningspaket för utveckling av den storregionala tågtrafiken samt pendeltågstrafiken

Nya infrastrukturprioriteringar kring exempelvis Mälarbanan, Svealandsbanan och Hallsbergs gods- och personbangård

Politiska ställningstaganden för transportsystemets utveckling, exempelvis avvecklad stationsavgift vid Arlanda C, höjt tak för trimningsåtgärder och Gotlands tillgänglighet

Etableringen av en eller flera järnvägstekniska övningsanläggningar i Stockholm-Mälarregionen för att säkra kompetensförsörjningen av några av transportsystemets centrala yrkesgrupper

Stockholm-Mälarregionen bygger Sverige starkare
I Stockholm-Mälarregionen bor över fyra miljoner människor som tillsammans skapar drygt hälften av Sveriges BNP. Varje dag reser 850 000 pendlare över kommungränserna för att komma till jobbet. 150 miljoner ton gods passerar till, från och genom länen i Stockholm-Mälarregionen. Exportvärdet uppgår till 530 miljarder kronor per år. Åtta av tio tågresor i Sverige startar eller slutar i Stockholm.
Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits
Genom Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete En Bättre Sits har regionerna i Stockholm-Mälarregionen en tydlig plan för vilka infrastrukturinvesteringar som behöver prioriteras. I samarbetet ingår Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Region Gotland.
Mälardalsrådet
Mälardalsrådet är samverkansorganisationen för kommunerna och regionerna i Stockholm-Mälarregionen. Mälardalsrådet driver medlemmarnas frågor för konkreta resultat inom infrastruktur, kompetensförsörjning och internationella jämförelser. Läs mer på www.malardalsradet.se