Den 6 maj utökades området som har det nya signalsystemet ERTMS på Malmbanan. Det sträcker sig nu från söder om Gällivare till ännu längre norr om Kiruna.
3 september 2024 var det premiär för det nya signalsystemet ERTMS på Malmbanan. Under hösten gjordes ytterligare två inkopplingar, den 18 september och 30 oktober.
– Efter denna fjärde inkoppling kommer vi att minska trycket på aktörerna och låta det nya signalsystemet sätta sig innan vi fortsätter att koppla upp det mot den norska gränsen, säger Emma Beijer, ansvarig chef på Trafikverket.
Malmbanan en viktig pulsåder för transporter och resor i norra Sverige
Malmbanan är Sveriges tyngst trafikerade järnväg och en pulsåder för att både transporter och resor ska fungera i norra Sverige. Den har enkelspår och är känslig för störningar då mycket av godstrafiken saknar alternativ för omledning. Med det nya signalsystemet kommer fler tåg i tid och underhållet förenklas. ERTMS gör det också möjligt att öka kapaciteten på järnvägen. Ett exempel är att vi kan bygga in fler funktioner i anläggningen som t.ex. längre mötesspår.
Den svenska järnvägen är i stort behov av upprustning
Den behöver bli mindre känslig för störningar, så att människor och gods kommer fram i tid. Under kommande år bedriver Trafikverket ett järnvägsunderhåll på högvarv för att säkra funktionaliteten över tid.
I tågplanen för 2025 finns över 1700 trafikpåverkande arbeten som ska genomföras samtidigt som rekordmånga tåg ska fram i spåren. Ett aktuellt exempel är insatser på Malmbanan där upprustningen av signalsystemet nu har tagit nya steg.
– Vi fortsätter att göra Malmbanan smartare och mer tillförlitlig. Nu har ytterligare en sträcka utrustats med det nya signalsystemet ERTMS, och inkopplingen gick helt enligt plan, säger Emma Beijer.