Nyheter

Nu har Sveriges första fyrhjulsdrivna elpickup provkörts

Som tidigare kommunicerats är Isuzu först i Sverige med att erbjuda en fyrhjulsdriven helelektrisk pickup. D-Max BEV har nu anlänt och provkörts på svensk terrängbana. Tobias Hedström, teknisk specialist för Isuzu Sverige, är en av de första som har fått uppleva elpickupen och säger:

– Samma positiva känsla som när jag kör D-Max – men reaktionen i gaspedalen är betydligt snabbare i BEV och ljudet nästintill obefintligt.

Isuzu, som är ledande inom pickup-segmentet i Sverige, har i veckan tagit emot marknadens första fyrhjulsdrivna elpickup. Nya D‑Max BEV har anlänt till Sverige och testats på terrängbana under nordiska förhållanden. Målet har varit att verifiera körupplevelsen, responsen och förmågan i tekniskt krävande miljöer – något som utföll mycket positivt enligt Tobias Hedström, teknisk specialist på Isuzu Sverige.

Vidare säger Tobias:

– Det märks direkt att det är en elbil – responsen kommer omedelbart när man gasar, särskilt i låg fart och med last. Det gör den väldigt exakt att manövrera i teknisk körning, precis som en vanlig D-Max. Samma kaross, samma inredning och samma känsla bakom ratten. Man kliver in, kör iväg och känner igen sig direkt.

På frågan ”Hur skiljer sig körupplevelsen i elversionen av D-Max jämfört med dieselmodellen?” svarar Tobias:

– Fyrhjulsdriften jobbar stabilt och kraftfördelningen känns naturlig – det är inte mycket som skiljer i körupplevelse mot dieselversionen, men du får en tystare gång och snabbare reaktion. Det är det som är grejen här; det nya sitter i drivlinan, inte i upplevelsen av vad en pickup ska vara.

Försäljningen av D-Max BEV i Sverige startar efter sommaren 2025.

Rek. pris från 659 900 kr exkl. moms.

Tekniska detaljer – Isuzu D-Max BEV

Drivlina: Elektrisk fyrhjulsdrift (AWD)

Dragvikt: 3 500 kg

Lastkapacitet: 1 010 kg

Markfrigång: 21 cm

Vridmoment: 325 Nm

Effekt: Totalt 130 kW (40 kW fram + 90 kW bak)

Räckvidd: upp till 263 km (WLTP)

Batteri: 66,9 kWh, laddning via AC/CCS2

Laddning: Snabbladdning (CCS2) 20–80% på ca 1 timme

Karossvarianter: Extended Cab och Double Cab

Mer information finns på: www.isuzusverige.se