Nyheter

BMW Group tar nya kliv mot serieproduktion av bränslecellssystem från 2028

BMW Group förbereder nu för serieproduktion av bränslecellssystem. Tekniken kommer att utgöra ett viktigt komplement i märkets framtida drivlineportfölj och förstärka dess tekniköppna strategi. De första prototyperna av den tredje generationens bränslecellssystem är redan under utveckling vid koncernens kompetenscenter i München och Steyr, med sikte på produktionsstart 2028.

BMW Group intensifierar nu arbetet med vätgasdrivna fordon. De första prototyperna av den tredje generationens bränslecellssystem byggs för närvarande vid företagets kompetenscenter för vätgas i München och Steyr. Produktionen av dessa system beräknas starta 2028 vid BMW Group Plant Steyr i Österrike. Komponenter till drivsystemet kommer dessutom att levereras från tekniknavet i Landshut.

Tredje generationens bränslecellssystem: Mer kompakt, kraftfullare, effektivare

Den första generationen av BMW:s bränslecellsdrivsystem levererades helt av Toyota Motor Corporation (Toyota) och monterades i BMW 535iA redan 2014. Den andra generationen gjorde sin debut i den nuvarande pilotflottan av BMW iX5 Hydrogen. Den gången utvecklade BMW själva det övergripande bränslecellssystemet, medan de individuella bränslecellerna kom från Toyota.

För den nya generationen utvecklar BMW Group och Toyota Motor Corporation gemensamt drivlinan för personbilar, där den centrala bränslecellstekniken skapar synergier för både kommersiella fordon och personbilar. Detta nära samarbete gör det möjligt för båda företagen att dra nytta av synergier inom utveckling och inköp, samtidigt som de skapar varumärkesspecifika modeller.

Den tredje generationen av bränslecellsteknik medför flera betydande förbättringar:

Kompakt design: Utrymmet som upptas av bränslecellssystemet har minskats med cirka 25 procent. En avsevärd ökning av effekttätheten har möjliggjort en betydligt mer kompakt konstruktion jämfört med föregående generation.

Hög integrationsgrad: Den tredje generationen kan sömlöst integreras i framtida fordonsarkitekturer. Detta banar väg för en tekniköppen strategi som kommer att göra det möjligt att erbjuda kunderna en mångfald av drivsystemsvarianter i framtiden.

Optimerade komponenter och ökad effektivitet: Systemet förväntas bli väsentligt effektivare än sin föregångare. Detta uppnås genom uppgradering av individuella komponenter som baseras på den drivteknik som utvecklats gemensamt med Toyota, samt genom förbättrade driftsstrategier. Dessa framsteg resulterar i ökad räckvidd och effekt kombinerat med lägre energiförbrukning, vilket utgör en betydande förbättring jämfört med den andra generationen.

Teknologisk expertis hos BMW Group i München

BMW Group tillverkar prototyper av de högeffektiva bränslecellssystemen vid företagets kompetenscenter för vätgas i München. I bränslecellen sker en elektrokemisk reaktion där vätgas från tankarna reagerar med syre från luften. Denna reaktion producerar elektricitet som driver elmotorn och därmed förser fordonet med energi.

Bränslecellssystemet omfattar inte bara själva bränslecellerna, utan även alla komponenter och system som behövs för deras effektiva drift. Dessa inkluderar kylsystemet samt vätgas- och luftsubsystem. Den kompakta layouten säkerställer att hela drivlinan levererar den prestanda och säkerhet som BMW är känt för.

Prototyptillverkningen fokuserar för närvarande på utveckling och validering av monterings- och testprocesser, med särskild uppmärksamhet på industrialisering, kvalitetssäkring och skalbarhet på längre sikt. Parallellt med detta används prototyperna för att utveckla driftsstrategier och för validering på både system- och fordonsnivå. Dessa steg är avgörande för att förbereda bränslecellstekniken för serieproduktion.

Serieproduktion vid BMW Group Plant Steyr

Produktionen av bränslecellssystemen beräknas starta 2028 vid BMW Group Plant Steyr, som kan dra nytta av årtionden av utvecklings- och produktionsexpertis som omfattar alla drivlinetyper inom BMW Groups modellprogram. Nya testriggar och produktionsanläggningar byggs nu, och befintliga byggnader anpassas för att integrera den nya drivlinetekniken och kontinuerligt förfina den.

Komponenttillverkning vid BMW Group Plant Landshut

BMW Group Plant Landshut ansvarar för tillverkningen av nyckelkomponenter för bränslecellsfordonen. Byggnationen av ny hårdvara och utrustning för serieproduktion av den vätgasspecifika BMW Energy Master kommer att påbörjas där i slutet av maj 2026. BMW Energy Master styr strömförsörjningen i fordonet över ett område från 400 – 800V. Den fungerar också som gränssnitt för data från högspänningsbatteriet. Denna styrenhet kompletteras av olika komponenter som specifikt krävs för bränslecellstillämpningen. Produktionen av de första prototyperna av den vätgasspecifika Energy Master kommer att inledas i mitten av 2026 bara några kilometer bort vid BMW Group Plant Dingolfing, där prototyperna av BMW Energy Master för Neue Klasse-modellerna också tillverkades.

Precis som för pilotflottan av BMW iX5 Hydrogen kommer fabriken i Landshut återigen att tillverka höljet och tryckplattan för nästa modellgeneration.