Nyheter

Stena Line kommer att köpa hamnverksamheten i Liepaja, Lettland

Stena Line fortsätter sitt engagemang för utveckling av handel och motståndskraft i Östersjöområdet. Färjerederiet kommer att köpa samtliga aktier i hamnoperatören Terrabalt i Liepaja, Lettland.

Förvärvet av det lettiska bolaget Terrabalt innebär att Stena Line tar över verksamheten som operatör i Roro- och godsterminalen i Liepaja, Lettlands tredje största hamn. Hamnen drivs inom ramen för Liepāja Special Economic Zone (SEZ), en frihandelszon etablerad 1997 som omfattar hamn, industriområde och flygplats. Stena Line trafikerar idag rutten Liepaja – Travemünde med två fartyg.

– Vår investering i Liepaja innebär att vi fortsätter att vara en långsiktig partner till Lettland och bidrar till fortsatt utveckling av konkurrenskraft och tillväxt för landet. Vi tror på en blomstrande framtid för Östersjö-regionen där investeringar i infrastruktur och ökat samarbete länderna emellan är en viktig förutsättning för att stärka handel och motståndskraft för hela regionen, säger Niclas Mårtensson, VD för Stena Line.

– Motståndskraft i handel och leveranskedjor kräver ett långsiktigt perspektiv, och i nära samarbete med den lettiska staten, Liepajas Special Economic Zone och inte minst våra kunder fortsätter vi att bygga för framtiden, säger Carl-Johan Hellner, COO Ports & Terminals på Stena Line.

Stärkt position för framtiden

Stena Lines Östersjönätverk förbinder viktiga länder i regionen. Färjeförbindelsen Ventspils–Nynäshamn länkar samman Lettland med Sverige och trafikeras av två fartyg. Sedan maj 2023 äger Stena Line även hamnverksamheten i Ventspils, Lettlands näst största hamn. Rutten Gdynia–Karlskrona förbinder Polen med Sverige och trafikeras av tre fartyg, där Stena Line även har en majoritetsandel i hamnoperatören KBP (Karlskrona Baltic Port). LInjen Trelleborg–Rostock erbjuder en direkt förbindelse mellan Sverige och Tyskland och trafikeras av landets två enda järnvägsanpassade färjor – en avgörande del för att säkra redundans i järnvägstrafiken och stärka Sveriges koppling till det kontinentala Europa.

– Med förvärvet stärker vi vår egen position och framtidssäkrar förutsättningarna för våra kunder i hamnen. Vi ser fram emot att utveckla hamnen och dess infrastruktur för säker och kvalitativ drift, avslutar Niclas Mårtensson.

Förvärvet av hamnoperatören är föremål för godkännande av den lettiska konkurrensmyndigheten och andra institutioner. Fram till dess att godkännande erhållits kommer de nuvarande ägarna att fortsätta driva terminalerna. De kommersiella detaljerna i avtalet offentliggörs inte i denna kommunikation.