Nyheter

Mercedes-Benz spränger gränserna för snabbladdning

CONCEPT AMG GT XX från Mercedes-AMG har brutit Megawattvallen och uppnådde en megawatt ( 1000 kW) laddning via en enda CCS-kabel. Samtidigt tar Mercedes-Benz nästa steg för att göra rekordet till vardag. Från 2026 utrustas märkets egna laddstationer i Europa och Nordamerika med HYC1000-systemet från Alpitronic – med upp till 600 kW per laddpunkt.

Vid en prototypstation utvecklad tillsammans med Alpitronic nådde CONCEPT AMG GT XX en topp på 1 041 kW. Redan en halv sekund efter start passerades megawattgränsen, och effekten hölls stabil i två och en halv minut. Genom en vätskekyld CCS-kabel flödade upp till 17,3 kWh på en minut, motsvarande 125 kilometers räckvidd.

Bakom rekordet finns AMG:s nya batterier med cylindriska NCMA-celler med hög energidensitet och direktkylning med icke-ledande olja. Något som gör att batteriet klarar extrem effekt med bibehållen stabilitet.

Nästa generation laddinfrastruktur

Teknologin stannar inte vid rekordförsök. Genom partnerskapet mellan Mercedes-Benz och Alpitronic blir erfarenheterna direkt en del Mercedes-Benz eget laddnätverk. Från och med 2026 kommer HYC1000-systemet att installeras på nya laddstationer i Europa och Nordamerika. Dessa får en extern kraftenhet på upp till 1 000 kW som fördelar energin smart mellan flera uttag. En enskild laddpunkt kan leverera hela 600 kW – nog för att ge nya Mercedes-Benz CLA energi för upp till 32 mil på tio minuter.

Samtidigt utvecklas en dedikerad megawattladdare, direkt inspirerad av rekordet med CONCEPT AMG GT XX. Målet: att göra laddning lika snabb som tankning.

Mercedes-Benz eget laddnätverk omfattar idag 80 laddstationer i bland annat Tyskland, USA, Kina, Österrike och Japan. Inom ett år rullas det ut i upp till åtta nya länder, med målet att ha över 10 000 snabbladdningspunkter till 2030.