Nyheter

Kraftfull, ikonisk och unik – säljstart för nya Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE

Volkswagen erbjuder nu en begränsad specialutgåva av elbilen ID.3 GTX FIRE+ICE med en kraftfull drivlina, exklusiv lack och flera speciella designdetaljer. Den välutrustade bilen går nu att beställa på den svenska marknaden.

Volkswagen presenterade utställningsbilen ID.3 GTX FIRE+ICE på ID.-träffen i Locarno, Schweiz, september 2024. Specialmodellen har utvecklats i samarbete med sportmodemärket BOGNER FIRE+ICE, som är en del av det Münchenbaserade lyxsportmodeföretaget BOGNER – precis som legendariska Golf II Fire and Ice som blev en överraskningssuccé på 90-talet och som numera har kultstatus bland fans.

Ett år senare startar nu serietillverkningen i Volkswagens tyska fabriker i Zwickau och Dresden. Som en hyllning till originalmodellens debutår kommer endast 1990 exemplar av ID.3 GTX FIRE+ICE att kunna beställas. Även svenska kunder har nu möjlighet att beställa den unika bilen. Det rekommenderade cirkapriset i Sverige är från 619 900 kronor.

Kraftfull motor, stort batteri och hög laddningskapacitet

ID.3 GTX FIRE+ICE finns med en motor på 326 hk/240 kW. Elmotorn genererar ett maximalt vridmoment på 545 Nm. Den accelererar från 0 till 100 km/h på 5,7 sekunder och den elektroniska hastighetsregleringen aktiveras först i hastigheter upp till 200 km/h. Sportchassit DCC är standard.

Den elektriska energin kommer från ett litiumjonbatteri på 79 kWh (netto), som kan laddas på DC-snabbladdningsstationer med upp till 185 kW. Med denna effekt kan batteriet laddas från 10 % upp till 80 % på cirka 26 minuter. Räckvidden är upp till 586 km vid blandad körning enligt WLTP.

Skräddarsydd exteriör

Det viktigaste som skiljer ut exteriören hos ID.3 GTX FIRE+ICE är lacken Ultra Violet Metallic. Den unika färgsättningen är en hyllning till den legendariska Golf-föregångaren som fanns i en liknande färg. Takramslisten ger också en sportig touch med sin kraftfulla röda eloxerade lack i Flaming Red. C-stolpen pryds av en transparent matt dekal med det geometriska mönstret FIRE+ICE. Dessutom pryds takspoilern av Fire and Ice-logotypen från 1990-talet.

En annan utmärkande detalj är de 20 tum stora Locarno-fälgarna. Dessa är lackerade i Ultra Violet Metallic anodiserad lack med glanspolerad finish på ekrarna och en röd GTX-centrumkåpa. Den senaste generationens LED-baklyktor har tonats exklusivt för specialmodellen. En annan detalj är ljusprojektionerna som visas när dörrarna öppnas och som visar elementen eld och is på förar- respektive passagerarsidan.

Speciella interiördetaljer

Interiören har ett tvåfärgat färgkoncept: Accentfärgen ”On Fire Red” på stolarna och dekorsömmarna på förarsidan, medan stolarna och interiören på passagerarsidan har designelement i ”Keep Cool Blue” för is.

Även ratten, instrumentpanelen, dörrpanelerna och golvmattorna har fått en personlig prägel med färgade sömmar och logotyper. Med inspiration från BOGNER FIRE+ICE-kollektionerna är sätena kviltade i stil med dunjackor och pryds av en antydan till dragkedja med FIRE+ICE-logotypen i mitten.

Nära samarbete med BOGNER

Precis som med Golf II Fire and Ice har formgivarna från Volkswagen och BOGNER haft ett nära samarbete kring ID.3 GTX FIRE+ICE.
– Det förnyade samarbetet mellan Volkswagen och BOGNER FIRE+ICE efter mer än 30 år och förverkligandet av en seriemodell är en viktig milstolpe för oss. Det som började som en utställningsbil har utvecklats till en marknadsfärdig bil som kommer att glädja både fans av ikoniska Golf II Fire and Ice och en ny generation. Bilen är ett starkt uttryck för relevansen av att förena mode och mobilitet, säger Daniel Hiendlmeier, VD och varumärkeschef på BOGNER.

Omfattande grundutrustning

ID.3 GTX FIRE+ICE är välutrustad och levereras som standard med en rad funktioner som kombineras i olika paket: 

Interiör Plus-paket med premiumsportstolar med elektrisk massagefunktion, AR Head-up-display med förstärkt verklighet och Harman Kardon Sound-paket

Komfortpaket med 2-zons Climatronic och navigationssystem

Förarassistanspaket inklusive Park Assist Plus, backkamerasystem, Keyless Access och adaptiv farthållare (ACC)

Dessutom ingår adaptivt sportchassi (DCC).

1990-talets retrostil

1990 introducerade Volkswagen specialutgåvan Fire and Ice av andra generationens Golf, som erbjuder exklusivitet både när det gäller sportighet och komfort. Den är designad i samarbete med entreprenören, modedesignern och regissören Willy Bogner.

Med sitt uttrycksfulla utseende med mörkviolett pärleffektlack, lättmetallfälgar, frontspoiler och karossbreddning samt kraftfulla motoralternativ från 90 till 160 hk blev Golf II Fire and Ice snabbt en eftertraktad sällsynthet, särskilt i GTI-versionen. Det blev en oväntad succé med totalt 16 700 sålda exemplar – klart mer än den ursprungliga planen på bara 10 000 exemplar. Modellen erbjöds inte på den svenska marknaden.

Säljstart i Sverige

ID.3 GTX FIRE+ICE går nu att beställa på den svenska marknaden och går även att bygga i konfiguratorn på volkswagen.se. De första bilarna beräknas komma till Sverige i slutet av året.

Tekniska fakta

Motor: Elmotor
Drivning: Bakhjulsdrift
Effekt: 326 hk/240 kW
Energiförbrukning: 15,1 kWh/100 km
CO2-utsläpp: 0 g/km
Acceleration, 0-100 km/h: 5,7 s
Topphastighet: 200 km/h
Räckvidd, blandad körning (WLTP): 586 km
Batterikapacitet: 79 kWh (netto)
Max laddeffekt DC: 185 kW
Laddtid 10 – 80 % laddnivå med maximal effekt (DC): ca 26 minuter
Vändcirkel: 10,5 m
Axelavstånd: 2 770 mm
Längd / Bredd / Höjd: 4 264 mm / 1 809 mm / 1564 mm
Totalvikt: 2 430 kg
Tjänstevikt: 2 037 kg
Bagagevolym, uppfällt/nedfällt baksäte: 385 liter / 1 267 liter
Pris: från 619 000 kronor

designdetaljer. Den välutrustade bilen går nu att beställa på den svenska marknaden.

Volkswagen presenterade utställningsbilen ID.3 GTX FIRE+ICE på ID.-träffen i Locarno, Schweiz, september 2024. Specialmodellen har utvecklats i samarbete med sportmodemärket BOGNER FIRE+ICE, som är en del av det Münchenbaserade lyxsportmodeföretaget BOGNER – precis som legendariska Golf II Fire and Ice som blev en överraskningssuccé på 90-talet och som numera har kultstatus bland fans.

Ett år senare startar nu serietillverkningen i Volkswagens tyska fabriker i Zwickau och Dresden. Som en hyllning till originalmodellens debutår kommer endast 1990 exemplar av ID.3 GTX FIRE+ICE att kunna beställas. Även svenska kunder har nu möjlighet att beställa den unika bilen. Det rekommenderade cirkapriset i Sverige är från 619 900 kronor.

Kraftfull motor, stort batteri och hög laddningskapacitet

ID.3 GTX FIRE+ICE finns med en motor på 326 hk/240 kW. Elmotorn genererar ett maximalt vridmoment på 545 Nm. Den accelererar från 0 till 100 km/h på 5,7 sekunder och den elektroniska hastighetsregleringen aktiveras först i hastigheter upp till 200 km/h. Sportchassit DCC är standard.

Den elektriska energin kommer från ett litiumjonbatteri på 79 kWh (netto), som kan laddas på DC-snabbladdningsstationer med upp till 185 kW. Med denna effekt kan batteriet laddas från 10 % upp till 80 % på cirka 26 minuter. Räckvidden är upp till 586 km vid blandad körning enligt WLTP.

Skräddarsydd exteriör

Det viktigaste som skiljer ut exteriören hos ID.3 GTX FIRE+ICE är lacken Ultra Violet Metallic. Den unika färgsättningen är en hyllning till den legendariska Golf-föregångaren som fanns i en liknande färg. Takramslisten ger också en sportig touch med sin kraftfulla röda eloxerade lack i Flaming Red. C-stolpen pryds av en transparent matt dekal med det geometriska mönstret FIRE+ICE. Dessutom pryds takspoilern av Fire and Ice-logotypen från 1990-talet.

En annan utmärkande detalj är de 20 tum stora Locarno-fälgarna. Dessa är lackerade i Ultra Violet Metallic anodiserad lack med glanspolerad finish på ekrarna och en röd GTX-centrumkåpa. Den senaste generationens LED-baklyktor har tonats exklusivt för specialmodellen. En annan detalj är ljusprojektionerna som visas när dörrarna öppnas och som visar elementen eld och is på förar- respektive passagerarsidan.

Speciella interiördetaljer

Interiören har ett tvåfärgat färgkoncept: Accentfärgen ”On Fire Red” på stolarna och dekorsömmarna på förarsidan, medan stolarna och interiören på passagerarsidan har designelement i ”Keep Cool Blue” för is.

Även ratten, instrumentpanelen, dörrpanelerna och golvmattorna har fått en personlig prägel med färgade sömmar och logotyper. Med inspiration från BOGNER FIRE+ICE-kollektionerna är sätena kviltade i stil med dunjackor och pryds av en antydan till dragkedja med FIRE+ICE-logotypen i mitten.

Nära samarbete med BOGNER

Precis som med Golf II Fire and Ice har formgivarna från Volkswagen och BOGNER haft ett nära samarbete kring ID.3 GTX FIRE+ICE.
– Det förnyade samarbetet mellan Volkswagen och BOGNER FIRE+ICE efter mer än 30 år och förverkligandet av en seriemodell är en viktig milstolpe för oss. Det som började som en utställningsbil har utvecklats till en marknadsfärdig bil som kommer att glädja både fans av ikoniska Golf II Fire and Ice och en ny generation. Bilen är ett starkt uttryck för relevansen av att förena mode och mobilitet, säger Daniel Hiendlmeier, VD och varumärkeschef på BOGNER.

Omfattande grundutrustning

ID.3 GTX FIRE+ICE är välutrustad och levereras som standard med en rad funktioner som kombineras i olika paket:

Interiör Plus-paket med premiumsportstolar med elektrisk massagefunktion, AR Head-up-display med förstärkt verklighet och Harman Kardon Sound-paket

Komfortpaket med 2-zons Climatronic och navigationssystem

Förarassistanspaket inklusive Park Assist Plus, backkamerasystem, Keyless Access och adaptiv farthållare (ACC)

Dessutom ingår adaptivt sportchassi (DCC).

1990-talets retrostil

1990 introducerade Volkswagen specialutgåvan Fire and Ice av andra generationens Golf, som erbjuder exklusivitet både när det gäller sportighet och komfort. Den är designad i samarbete med entreprenören, modedesignern och regissören Willy Bogner.

Med sitt uttrycksfulla utseende med mörkviolett pärleffektlack, lättmetallfälgar, frontspoiler och karossbreddning samt kraftfulla motoralternativ från 90 till 160 hk blev Golf II Fire and Ice snabbt en eftertraktad sällsynthet, särskilt i GTI-versionen. Det blev en oväntad succé med totalt 16 700 sålda exemplar – klart mer än den ursprungliga planen på bara 10 000 exemplar. Modellen erbjöds inte på den svenska marknaden.

Säljstart i Sverige

ID.3 GTX FIRE+ICE går nu att beställa på den svenska marknaden och går även att bygga i konfiguratorn på volkswagen.se. De första bilarna beräknas komma till Sverige i slutet av året.

Tekniska fakta

Motor: Elmotor
Drivning: Bakhjulsdrift
Effekt: 326 hk/240 kW
Energiförbrukning: 15,1 kWh/100 km
CO2-utsläpp: 0 g/km
Acceleration, 0-100 km/h: 5,7 s
Topphastighet: 200 km/h
Räckvidd, blandad körning (WLTP): 586 km
Batterikapacitet: 79 kWh (netto)
Max laddeffekt DC: 185 kW
Laddtid 10 – 80 % laddnivå med maximal effekt (DC): ca 26 minuter
Vändcirkel: 10,5 m
Axelavstånd: 2 770 mm
Längd / Bredd / Höjd: 4 264 mm / 1 809 mm / 1564 mm
Totalvikt: 2 430 kg
Tjänstevikt: 2 037 kg
Bagagevolym, uppfällt/nedfällt baksäte: 385 liter / 1 267 liter
Pris: från 619 000 kronor