Den svenska förförsäljningen av helt nya Volkswagen T-Roc har nu startat och priserna är officiella. Först ut är mildhybriden 1,5 eTSI med 150 hk. Den erbjuds i de båda utrustningsverisonerna Life och R-Line och har DSG-växellåda som standard. Själva lanseringen är planerad till början av 2026.
Den första generationen av T-Roc lanserades på marknaden 2017 och etablerade sig snabbt. En uppdatering följde i årsmodell 2022. Förra året valde cirka 292 000 nybilsköpare i Europa den kompakta allroundbilen, som tillverkas i den portugisiska fabriken i Palmela nära Lissabon. Totalt har över två miljoner exemplar av T-Roc sålts hittills, varav nästan 26 000 i Sverige. Det gör T-Roc till Volkswagens näst mest framgångsrika SUV i världen efter Tiguan. Den andra generationen av denna storsäljare hade världspremiär i slutet av augusti och nu är det dags för säljstart.
Nya T-Roc har en uttrycksfull design och erbjuder innovativa elektrifierade drivlinor. Den högklassiga interiören har en nydesignad förarmiljö, en upp till 33 centimeter stor infotainmentskärm och en ambientebelysning som skapar en loungeliknande atmosfär. Nya T-Roc är 12 cm längre än sin föregångare vilket ger mer utrymme i kupén och ett större bagageutrymme. Nya förarassistanssystem och innovationer från högre fordonsklasser fulländar modellen, till exempel Travel Assist och körupplevelseväljaren.
Nu beställningsbar – lansering i början av 2026
Först ut att erbjudas är mildhybriden 1,5 eTSI med 150 hk i både Life- och R-Line-utförande. En 7-växlad DSG-växellåda är standard i båda versionerna. De första bilarna beräknas komma till Sverige vid årsskiftet och själva lanseringen sker i början av 2026. Rekommenderade cirkapriser:
T-Roc Life 1,5 eTSI 150 hk DSG: från 389 900 kronor
T-Roc R-Line 1,5 eTSI 150 hk DSG: från 431 900 kronor
De båda versionerna går även att bygga i konfiguratorn på volkswagen.se
Helt ny och ändå distinkt T-Roc
Det stora utvecklingssprånget märks redan vid första anblicken på den kraftfulla och rena designen. Den behåller modellens typiska DNA med ett coupéliknande bakparti och utnyttjar samtidigt fördelarna med en 12 cm längre totallängd jämfört med föregångaren. De större proportionerna gör den dynamiska designen möjlig.
Redan den första generationen T-Roc hade sin egen unika stil – omisskännlig men ändå tilltalande. Som en del av modellens DNA har dessa egenskaper även införlivats i efterföljaren. Trots den nya designen och förbättringarna känns den nya generationen igen direkt som en T-Roc, men jämfört med föregångaren framstår nya T-Roc som större, sportigare, mer självsäker och även mer mogen.
Karaktäristiska detaljer är den markanta silverfärgade takramslisten (”hockeyklubban”) som sträcker sig från A-stolpen till bakpartiet. I nya T-Roc har taklinjen baktill en ännu mer coupéliknande look. Ett annat tydligt kännetecken för T-Roc är det kraftfulla axelpartiet ovanför det bakre hjulhuset. Dessa designelement gör att nya T-Roc ser större och sportigare ut.
Fronten på nya T-Roc visar nu även ett stilistiskt förhållande till andra moderna modeller från Volkswagen, som Tayron och ID.7. Tack vare LED-strålkastarnas grafik har nya T-Roc ett mycket fokuserat och självsäkert utseende.
Bakpartiet på T-Roc har fått en helt ny design och ser nu ännu mer distinkt ut. Den coupéliknande designen på bakluckan och den utsträckta takspoilern baktill ger bilen ett betydligt mer sportigt utseende.
Ny belysningsdesign
Belysningsdesignen spelar också en viktig roll i nya T-Roc. I Life-versionen är T-Roc som standard utrustad med nya LED-strålkastare och varselljus. Ytterbackspeglarna har även en ljusprojektion för markbelysning. Toppversionen R-Line-har ännu kraftfullare IQ.LIGHT LED Plus-strålkastare som standard, inklusive dynamiska kurvljus, smal LED-list och belyst VW-logotype i vitt i fronten. I detta fall ingår även den automatiska ljusstyrningen, kurv- och allvädersljuset samt den automatiska ljusbildsregleringen Light Assist, som automatiskt tänder och släcker helljuset. IQ.LIGHT LED Plus-strålkastare finns som tillval till Life.
R-Line kan som tillval uppgraderas till IQ.LIGHT LED Matrix-strålkastare, som också representerar ett nytt utvecklingssteg. Även här är den smala LED-listen och den belysta VW-logotypen integrerade. IQ.LIGHT LED Matrix-strålkastarna kännetecknas av nya högeffektiva extra LED-strålkastare. I den utökade utrustningen (jämfört med IQ.LIGHT LED Plus) ingår även den automatiska ljusbildsregleringen Dynamic Light Assist (som hjälper till att blända av för framförvarande och mötande trafik).
Baklyktorna på nya T-Roc är som standard utrustade med LED-teknik. Om bilen är utrustad med IQ.LIGHT LED Plus-strålkastare eller IQ.LIGHT LED Matrix-strålkastare ingår de nya 3D-bakljusen. I detta fall lyser även den glasade ljusrampen mellan baklyktorna och den bakre VW-logotypen lyser rött. I baklyktorna ingår även en Coming Home- och Leaving Home-ljusanimation. De nya belysningssystemen ger nya T-Roc en särskild ljussignatur dag som natt.
Högkvalitativ interiör och klassledande funktioner
Interiören har uppgraderats med högkvalitativt material, mjuka ytor och innovativ teknik. Till exempel är instrumentpanelen klädd i en nyutvecklad tygstruktur som tillsammans med ambientebelysningen skapar en loungekänsla. Nya T-Roc övertar många funktioner från de större modellerna Tiguan och Tayron, till exempel den senaste utvecklingen av körupplevelseväljaren, ett vred i mittkonsolen som kan användas för att välja körprofil, reglera ljudvolymen och välja förkonfigurerade ”atmosfärer”. Framför vredet finns två USB-C-anslutningar och ett förvaringsfack för en smartphone – med induktiv laddning och integrerad kylfunktion.
Framför föraren finns de digitala instrumenten (Digital Cockpit) samt pekskärmen för infotainmentsystemet och klimatreglagen. Jämfört med föregångarens Digital Cockpit är de nya digitala instrumenten i andra generationens T-Roc betydligt större tack vare det rektangulära formatet med en diagonal på 25,4 cm (10 tum). R-Line har en displaydiagonal på 32,8 cm (12,9 tum).
En annan nyhet i T-Roc och i klassen är Head up-display (tillval), som projicerar viktig information som hastighets- eller navigationspiktogram direkt på vindrutan framför föraren. Många fordons- och infotainmentfunktioner kan styras med naturligt tal via röststyrningen IDA.
I likhet med de senaste ID.-modellerna samt Passat, Tiguan och Tayron används i nya T-Roc även en rattstångsomkopplare som omkopplare för DSG-växellådan. Det ger plats för förvaringsfack i mittkonsolen.
De invändiga dörröppnarna har fått en ny lösning. Föraren och passagerarna tar tag i de silversvarta handtagen som är integrerade i dörrarmstöden och drar dem intuitivt uppåt för att öppna dörren.
Mer plats för upp till fem personer Utrymmet i nya T-Roc lämpar sig för långa resor och familjer. Även om personer som är längre än 1,85 m sitter fram kan passagerare med liknande kroppsbyggnad bekvämt sitta i baksätet tack vare de 12 cm som adderats till längden på nya T-Roc. Med 4 373 mm är den andra generationen exakt 122 mm längre än sin föregångare. Den är 1 828 mm (+9 mm) bred (utan ytterbackspeglar) och 1 562 mm (+9 mm) hög.
För att jämföra med andra Volkswagen-modeller: T-Cross är upp till 4 135 mm lång (-238 mm jämfört med nya T-Roc), medan Tiguan har en längd på 4 539 mm (+166 mm jämfört med nya T-Roc). Dessutom har nya T-Roc blivit betydligt mer aerodynamisk. Den aktuella luftmotståndskoefficienten (Cd) på från 0,29 motsvarar en förbättring med 10 procent jämfört med föregångaren.
Även axelavståndet har ökats och spänner över 2 631 mm (+28 mm) mellan lättmetallfälgarna som nu är upp till 20 tum (tidigare upp till 19 tum). Denna ökning av axelavståndet gynnar kupéutrymmet i T-Roc. Dessutom har bagageutrymmesvolymen ökat med 30 liter till 475 liter vid lastning upp till baksätesryggstödens höjd.
Tekniköverföring tack vare MQB evo
Efter nuvarande Tiguan (debut 2024) och Tayron (debut 2025) är nya T-Roc den tredje SUV:en från Volkswagen som bygger på det senaste utvecklingssteget i den modulära plattformen MQB evo – och drar därmed nytta av plattformens utveckling av både hårdvara och mjukvara. Bland dessa finns en ny utvecklingsfas av Travel Assist. Den stöder bland annat automatiskt filbyte och reagerar mer förutseende på förändringar hos hastighetsbegränsningar (Inom systemets gränser: föraren måste alltid vara redo att åsidosätta assistanssystemet och är inte befriad från ansvaret att köra fordonet med vederbörlig försiktighet och uppmärksamhet).
För första gången har nya T-Roc även system som Park Assist Pro (tillval) ombord. Med hjälp av minnesfunktionen kan systemet parkera automatiskt på en sträcka på upp till 50 meter och manövrera bilen in i och ut ur parkeringsfickor med hjälp av en smartphone. Som tillval finns även en urstigningsvarning som kan varna personerna i bilen innan dörrarna öppnas om bilar eller cyklar närmar sig bakifrån. Den tidigare nämnda körupplevelseväljaren är också hämtad från Tiguan och Tayron.
Turboladdade hybridmotorer
Nya T-Roc kommer uteslutande att erbjudas med innovativa turboladdade bensinhybridmotorer. På den svenska marknaden lanseras först en framhjulsdriven 1,5-liters eTSI mildhybrid (mHEV) med 48 V-system. Den har en effekt på 150 hk (110 kW). Därefter följer en ny framhjulsdriven hybrid (HEV) som har utvecklats från grunden.
Precis som föregångaren kommer nya T-Roc senare även att finnas med 4MOTION fyrhjulsdrift – i kombination med en 2,0-liters eTSI mildhybrid (mHEV). Mildhybriderna har en 7-växlad dubbelkopplingsväxellåda (DSG).
eTSI i detalj
Den fyrcylindriga 1,5-litersmotorn är konstruerad som mildhybriddrift med ett 48 V-system. Den turboladdade bensinmotorn (1,5 TSI evo2), med ett maximalt vridmoment på 250 Nm, är ansluten till ett 48 V litiumjonbatteri och en 48 V remdriven startgenerator. 48 V-systemet tillhandahåller tillfälligt ytterligare 14 kW effekt och 56 Nm vridmoment.
Systemet försörjs med elektrisk energi genom regenerering. Den extra elkraften ger T-Roc en kraftfull prestanda vid igångkörning från stillastående. Tekniken gör det också möjligt att stänga av 1,5 TSI evo2-motorn helt, så att bilen kan rulla fritt. 1,5 TSI evo2 är ett högteknologiskt drivsystem med VTG-turboaggregat (variabel turbingeometri), TSI evo förbränningscykel och ACTplus Active Cylinder Management (aktiv cylinderavstängning).
Life och R-Line
I Sverige kommer nya T-Roc att erbjudas i utrustningsversionerna Life och R-Line. Versionen Life fokuserar på funktionalitet och komfort medan toppversionen R-Line fokuserar på sportighet. För att förenkla konfigurationen har Volkswagen kombinerat standard- och tillvalsutrustning och paket med utrustningsversionerna. Detta ger ett strömlinjeformat utbud av grund- och tillvalsutrustning.
Till nya T-Roc finns totalt sex lacker att välja mellan: Pure White solid, Wolf Grey metallic samt de nya lackfärgerna Canary Yellow solid, Flamed Red metallic, Celestial Blue metallic och Grenadilla Black metallic. T-Roc erbjuds även tvåfärgad med taket i solidsvart. Likt tidigare kan dessutom alla versioner av T-Roc beställas med en dragkrok vars kultryck (80 kg) även passar för transport av tunga elcyklar.