Sommaren 2025 hade en bättre punktlighet än de två senaste somrarna. Nio av tio tåg kom fram i tid, vilket motsvarar 88,5 procent av tågen. Hela 96 procent av tågen anlände inom 15 minuter efter utsatt tid.
Under juni, juli och augusti reste resenärer med över en kvarts miljon tåg i Sverige. Av dessa kom 88,5 procent fram i tid. De tåg som var över fem minuter sena enligt tidtabell till slutstationen räknas som försenade. Detta är en förbättring med 1 procentenhet jämfört med sommaren 2022, och 2 procentenheter bättre än sommaren 2023. 96 procent av tågen anlände inom 15 minuter.
– Det är glädjande att punktligheten har förbättrats jämfört med de senaste två somrarna, mycket tack vare vårt omfattande underhållsarbete. Fler resenärer ska komma fram i tid på fler sträckor i landet, det är vår viktigaste fråga efter säkerheten. Vi har full förståelse för de resenärer som drabbades av störningar vid några tillfällen – det ska inte behöva ske, säger Thomas Andersson, avdelningschef på Trafikverket.
Punktligheten har ökat i takt med att vi rustar järnvägen – enskilda händelser påverkar punktligheten
Två större enskilda störningar inträffade efter ett åskoväder och ett elfel i Linköping respektive Bastuträsk. Dessa utreder Trafikverket nu i detalj. I övriga delar av landet gick trafiken till största delen enligt plan. När många reser, märks varje störning. Och det är viktigt att se helheten: punktligheten har ökat samtidigt som vi rustar järnvägen mer än någonsin.
Punktligheten påverkades av spårspring
Förseningar i tågtrafiken beror till ungefär lika stora delar på
fel i infrastrukturen (t.ex. växlar eller kontaktledningar)
fordon (tågteknik)
yttre orsaker (t.ex. väder, obehöriga i spår)
– Under sommaren minskade förseningarna som berodde på infrastrukturfel. Däremot påverkades nästan 3 000 tåg av så kallat spårspring – personer som vistas olagligt på spårområden. Det är både livsfarligt och förbjudet att befinna sig på spåren, säger Thomas Andersson. Trafikverket arbetar för att minska antalet obehöriga personer på spåren, bland annat genom höga stängsel och kameror, samt tydligare skydd och skyltning vid plankorsningar.
Rekord i framkomlighet – mitt under största underhållsinsatsen någonsin
Resandet med järnvägen har fördubblats på 30 år. För att möta framtidens behov moderniseras och underhålls järnvägen.
– Sommaren 2025 är första gången någonsin som över 226 000 persontåg kom fram i tid. Det är fler än det överhuvudtaget gick tåg för tio år sedan. Samtidigt gör vi fler planerade arbeten än någonsin på järnvägen – och vi har lyckats begränsa störningarna genom god samverkan i branschen. Vi har hejdat det eftersatta underhållet från att växa och de närmaste åren kommer det att minska, säger Thomas Andersson.
Linjer med högst punktlighet: Göteborg–Köpenhamn – fortsatt de punktligaste fjärrtågen
Totalt 25 tåglinjer hade över 95 procents punktlighet under sommaren. Bland dem:
Åstorp–Helsingborg (pendeltåg) – endast ett försenat tåg under hela sommaren.
Nässjö–Vetlanda (regionaltåg) – nästan 99 % av tågen i tid.
Även linjerna Älvängen–Göteborg, Malmö–Ängelholm, Jönköping–Norrköping och
Helsingborg–Halmstad utmärkte sig med över 95 procents punktlighet.
Bland fjärrtågen fortsatte linjen Göteborg–Helsingborg–Köpenhamn att leverera den bästa punktligheten – nästan 9 av 10 tåg kom fram i tid hela sommaren.
– Vi ser att punktligheten har förbättrats på bred front, men vårt arbete är långt ifrån färdigt. Fler resenärer ska kunna lita på att komma fram i tid – på fler sträckor och vid fler tider på dygnet. Det är vår viktigaste prioritering efter säkerheten, avslutar Thomas Andersson.