Nyheter

Nytt kontrakt på över 300 miljoner till Infrakraft på Bohusbanan

Infrakraft har tilldelats ett nytt uppdrag av Trafikverket värt drygt 317 miljoner kronor. Projektet innebär en omfattande upprustning av kontaktledningsanläggningen på Bohusbanan mellan Kville och Stenungsund. Arbetet är en del av Trafikverkets långsiktiga satsning på att modernisera järnvägsinfrastrukturen i Västra Götaland.

Kontaktledningsanläggningen på Bohusbanan har nått slutet av sin livscykel och behöver ersättas för att säkerställa fortsatt driftsäkerhet och kapacitet. Den befintliga infrastrukturen kommer att bytas ut mot moderna komponenter – inklusive nya fundament, stolpar och kontaktledningar – som är anpassade för att möta dagens och framtidens krav på effektöverföring för både pendel- och godstrafik.

– Vi är väldigt glada över att få fortsatt förtroende från Trafikverket. Det här är ett viktigt projekt för regionens järnvägskapacitet och säkerhet. Det stärker därtill vår position som ledande aktör på kontaktledningsentreprenader säger Daniel Pettersson, koncernchef på Infrakraft.

– Eftersom vi redan är verksamma i Uddevallaområdet passar det här projektet mycket väl in i vår logistik och planering, säger Erik Westerlind, arbetschef på Infrakraft.

Klart 2027

Under våren 2026 inleds det stora arbetet med att byta ut kontaktledningar, stolpar och andra komponenter längs med sträckningen. Arbetet är planerat att pågå fram till våren 2027.

Projektet omfattar även installation av nya transformatorer, en ny vägbro över Bohusbanan samt en cirkulationsplats och gång- och cykelbana i anslutning till bron. Denna helhetslösning syftar till att förbättra både järnvägens och den lokala trafikens funktion och säkerhet.

En viktig länk i regionens transportsystem

Bohusbanan är en viktig järnvägslänk mellan Göteborg och Strömstad, och används både för pendeltrafik och godstransporter. För att kunna möta framtidens behov krävs en modern och driftsäker kontaktledningsanläggning.

– Bohusbanan spelar en avgörande roll för regionens mobilitet. Genom att förnya kontaktledningssystemet säkerställer vi att banan kan hantera ökade trafikvolymer och bidra till ett mer hållbart transportsystem, avslutar Erik Westerlind.

Fakta om projektet:

Sträcka: Kville–Stenungsund, Bohusbanan

Färdigställande: Maj 2027

Entreprenadsumma: 317 874 284 kronor

Beställare: Trafikverket

Omfattning:

Byte av kontaktledningsanläggning

Nya fundament och stolpar

Installation av transformatorer

Ny vägbro, cirkulationsplats samt gång- och cykelbana