I Scanias nya drivlineplattform, baserad på Super-lastbilsmotorn, introduceras nu versioner av både förbränningsmotorer och laddhybrider för bussar och turistbussar. Plattformen möter olika behov och krav och möjliggör kraftigt minskad bränsleförbrukning och efterlevnad av nollutsläppszoner för långväga transporter.
I en tid av politisk och teknisk förändring, där nya utsläppsregler och varierande lokala hållbarhetslagar skapar osäkerhet för buss- och turistbussoperatörer, svarar Scania med att lansera två nya drivlinor.
Den nya Scania Super-förbränningsdrivlinan, som redan gett företagets lastbilar prisbelönt bränsleeffektivitet, är Scanias mest effektiva, kostnadsbesparande och långlivade hittills.
Den nya versionen av laddhybriden (PHEV) erbjuder ett attraktivt alternativ för kunder som söker kraftigt minskade kostnader och koldioxidutsläpp, samtidigt som den levererar enastående flexibilitet för nollutsläppszoner och en förstklassig kundupplevelse under längre körningar.
Med den nya plattformen med sina två alternativ – ICE och PHEV – kan operatörer välja en lösning som är perfekt anpassad till deras specifika utmaningar och förutsättningar.
Scania Super: upp till 8 procent lägre bränsleförbrukning och utsläpp med längre livslängd
För många långväga rutter världen över är konventionella bussar och turistbussar fortfarande det mest lämpliga – eller det enda – genomförbara alternativet. Scania Super är utvecklad för dessa behov och representerar den allra senaste förbränningstekniken.
Det främsta utropstecknet är de exceptionella bränslebesparingarna på upp till 8 procent jämfört med dagens redan industriledande drivlina. Detta innebär både kraftigt minskade totala ägandekostnader och reducerade CO2-utsläpp.
Kostnads- och CO2-besparingarna möjliggörs av en ny 13-liters motor i kombination med en ny version av Scania Opticruise-växellådan. Drivlinan är förberedd för kommande Euro 7-lagstiftning, och ett helt nytt avgasreningssystem minskar dessutom skadliga emissioner ytterligare.
Scanias engagemang för hållbara transporter håller jämna steg med dess engagemang i att hjälpa kunder att få ut mesta möjliga från sin verksamhet. Den nya motorn är konstruerad för att hålla upp till två miljoner kilometer, en markant ökning jämfört med sin redan mycket hållbara föregångare.
Drifttiden förbättras också på grund av att alla motorfilter är placerade på motorns ”kalla” sida – vilket ger snabbare och enklare filterbyten.
Hållbara transporter handlar inte bara om CO2-utsläpp, utan även om säkrare vägar. Drivlinans kraftfulla hjälpbromsar bidrar till tryggare körning och kompletteras av Scanias avancerade förarstödsystem, vilket är en vital del av hållbara transporter.
Laddhybriden: exceptionellt effektiv och upp till 80 km elektrisk räckvidd
Den nya laddhybriden (PHEV) är en mångsidig lösning framtagen främst för långväga transporter, där den möjliggör körning i nollutsläppszoner, markant minskad bränsleförbrukning och högre komfort för både förare och passagerare.
Med en integrerad elmotor och sexväxlad powershift-växellåda kan fordonet köras i fyra olika lägen: el, hybrid, laddningshållning och tvångsladdning. Den elektriska räckvidden uppgår till upp till 80 kilometer per laddning, med en maxeffekt på 290 kW. Detta ger full tillgång till även nollutsläppszoner utan att kompromissa med total räckvidd; även när det gäller större områden. Beroende på lokala krav gör det elektriska läget det möjligt att nå stadskärnor – för nuvarande eller framtida behov.
För att förenkla övergången till och från elektriskt läge kan operatörer använda Scania Zone-geofencing, som gör att fordonet automatiskt växlar till eldrift. Om fordonet används i nollutsläppszoner kan det förprogrammeras till Scania Zone, vilket betyder att fordonet automatiskt byter till el från det effektiva hybridläge som används vid annan typ av trafik.
Tillsammans bidrar fordonets olika lägen till en drivlina som gör långa resor effektiva – med bränsle- och utsläppsbesparingar på upp till 40 procent i typisk turistbusstrafik, samtidigt som den erbjuder den flexibilitet som krävs för att möta växande krav på hållbara transporter och framtidssäkring av verksamheter.
Olika lösningar för olika behov
– Våra nya förbrännings- och laddhybriddrivlinor är tydliga exempel på Scanias dubbla fokus: hållbarhet och lönsamhet för våra kunder inom buss och turistbuss, säger Carl-Johan Lööf, Head of Product Management, People Transport Solutions på Scania.
– Med dessa nya drivlinor kan vi erbjuda våra kunder mycket konkurrenskraftiga lösningar, oavsett deras specifika behov eller utmaningar – och därmed stödja både dagens och morgondagens affärskrav.
Besök scania.com för mer information om de nya drivlinorna för bussar och turistbussar.