Onsdag den 1 oktober fyller tunnelbanan 75 år och detta kommer att firas av SL och Spårvägsmuseet. För att uppmärksamma jubileet kommer flera aktiviteter att hållas i oktober och fortsatt under hösten. Bland annat ställs veterantåg upp i Liljeholmen och museet öppnar den nya utställningen ”Tunnelbanan – i takt med tiden”.
År 1950 öppnades den första tunnelbanelinjen, Gröna linjen, mellan Slussen och Hökarängen. Denna invigning markerade starten på ett omfattande utbyggnadsprojekt som fortsatte under hela 1950-, 60- och 70-talen. Historien om hur Stockholm fick sin tunnelbana är ett exempel på hur städer utvecklas i takt med befolkningstillväxt och teknologiska framsteg.
Så firas 75-årsdagen
Tunnelbanans 75-årsdag kommer firas på flera sätt i höst. På själva födelsedagen den 1 oktober kommer ett event att hållas mellan kl. 12.00 och 15.00 i mittenvagnen på ett av tunnelbanetågen som går på Gröna linjen. Ombord på tåget kommer en brasstrio att underhålla resenärer och personal vara iklädda uniformer från olika tidsepoker.
5 oktober – veterantåg ställs upp
Söndag den 5 oktober mellan cirka kl. 12.00 och 15.00 hålls ett tårtkalas i Liljeholmen och ett veterantunnelbanetåg ställs upp för allmänhetens beskådan på stationen. Nyfikna besökare kan under söndagseftermiddagen kliva ombord på tåget, och personal från museet och experter på tunnelbanans historia kommer finnas på plats för att dela med sig av sina kunskaper.
Utställningen ”Tunnelbanan – i takt med tiden”
Den 1 oktober öppnar även utställningen ”Tunnelbanan – i takt med tiden” på Spårvägsmuseet. På vilket sätt har staden, tekniken, människorna och kulturen förändrats sedan tunnelbanans öppning 1950? Utställningen ger olika perspektiv på detta och på tunnelbanans historia i stort. Besökaren får en överblick över hur Stockholms tunnelbana påverkat stadens utveckling och sociala liv, men också hur den formats av sin samtid och de kulturella uttryck som gjort Stockholms tunnelbana unik.
Under hösten kommer Spårvägsmuseet fortsätta med sina föreläsningar på torsdagar kl. 18.00. Läs mer här för att ta del av hela höstens program.
Fakta – tunnelbanans historia
Historien om hur Stockholm fick sin tunnelbana är både fascinerande och ett exempel på hur städer utvecklas i takt med befolkningstillväxt och teknologiska framsteg. Redan i slutet av 1800-talet började Stockholm växa snabbt. Spårvagnar var det dominerande kollektivtrafikmedlet, men med ökad trängsel i innerstaden och fler invånare blev det tydligt att något mer kapacitetsstarkt behövdes.
På 1950-talet var framtidshoppet stort, ekonomin god och den politiska viljan stark. Bygget av Stockholms tunnelbana, ett av världens största tunnelbanesystem sett till invånarantalet, var del av en modernisering av samhället som strävade efter att skapa jämlikhet, tillgänglighet och social sammanhållning.
Tunnelbanan delades in i tre huvudlinjer: Gröna linjen, Röda linjen och Blå linjen. Först ut var Gröna linjen som invigdes den 1 oktober 1950 och byggdes på gamla spårvägar. Röda linjen byggdes från grunden och invigdes 1964. Blå linjen invigdes 1975 och blev den första linjen som helt byggdes i tunnel.
Från Gröna linjen till Gula linjen
När tunnelbanan byggdes på 1950-talet var den dimensionerad för en mindre folkmängd än idag. Från tunnelbanans första linje mellan Slussen och Hökarängen har tunnelbanesystemet växt till ett nät av linjer och 100 stationer, som snart blir fler. Nu byggs tunnelbanan för en storstad. Dagens tekniska framsteg, visioner och beslut påverkar både människor, stad och politik – precis som när tunnelbanan byggdes på 50-talet.
Konst och kultur
Stockholms tunnelbana är idag känd som ”världens längsta konstutställning” med 94 stationer (av 100) konstnärligt gestaltade av konstnärer – en idé som växte fram under 1950-och 60-talen för att göra kollektivtrafiken mer trivsam.
Bild: John