Nyheter

Helelektrifierade entreprenader ger mindre buller och utsläpp

Trafikkontoret i Stockholm genomför just nu sina två första eldrivna anläggningsentreprenader. Gågatorna Mäster Samuelsgatan och Jakobsbergsgatan rustas upp med både eldrivna maskiner och leveranser och ombyggnationen av Bussens väg i Enskede genomförs med eldrivna maskiner.

– Vi är glada att marknaden nu är tillräckligt mogen för att kunna genomföra hela projekt med elektrifierade maskiner och leveranser. Det är stort och bådar gott för framtiden, säger Therese Sundström, upphandlare på trafikkontoret i Stockholms stad.

Mäster Samuelsgatan och Jakobsbergsgatan, mellan Norrlandsgatan och Birger Jarlsgatan, ligger inom det område där planen är att införa en miljözon klass 3, där fossildrivna fordon inte kommer att tillåtas. Det finns möjlighet för undantag för arbetsmaskiner i miljözon klass 3, men för att driva omställningen mot elektrifiering och minskade utsläpp framåt tog staden enbart in anbud för att genomföra projektet med helt elektrifierad entreprenad.

Syftet med ombyggnaden av gågatorna är att förbättra tillgänglighet och trygghet för gående. Projektet samfinansieras av Stockholms stad och fastighetsägarna i området, delaktiga är Alecta, Hufvudstaden, Nordstjernan, SEB Trygg Liv och Vasakronan. NYAB Mälardalen AB genomför entreprenaden.

Det andra projektet som pågår, där alla maskiner är eldrivna, är ombyggnationen av Bussens väg i Enskede. Där är syftet att förbättra för kollektivtrafiken, gående och cyklister och Bygg och Berglaget Stockholm AB utför entreprenaden.

Projekten är upphandlade genom konkurrenspräglad dialog, för att se vad marknaden och entreprenörerna kan erbjuda och vilka krav som är möjliga att ställa för att få så mycket elektrifierade arbetsmaskiner och transporter som möjligt.

Visionsbild Jakobsbergsgatan. Klart hösten 2026

Illustration: Normaimages Landarkitektur