Nyheter

Volvo Lastvagnar lanserar världens första stopp/start-motorteknik för att spara bränsle och minska CO2-utsläpp

Volvo Lastvagnar introducerar en ny generation av sin I-Roll-teknik med en stopp/start-funktion för motorn – en världsnyhet inom den tunga lastbilsindustrin. Den nya stopp/start-funktionen ska minska bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen – det senaste initiativet från Volvo för att minska klimatpåverkan och driftskostnaderna för transporter.

Volvo Lastvagnars seger i 2025 års Green Truck Award med Volvo FH Aero är ett bevis på att Volvos senaste teknik och innovationer har en verklig inverkan på bränsleeffektiviteten. Den nya Aero-hytten som introducerades 2024 och ytterligare aerodynamiska förbättringar sedan dess betalar sig i form av betydande minskningar av både bränsleförbrukning och CO2-utsläpp.

Det senaste tillskottet i Volvos strävan efter bränslebesparingar har utvecklats internt hos Volvo och bygger på företagets befintliga I-See- och I-Roll-teknologier. Den nya stopp/start-funktionen i motorn aktiveras genom att ständigt övervaka vägdata och information om vägars krökning. Motorn stängs av tillfälligt när en mötande nedförsbacke identifieras längs rutten. När motorn är avstängd kommer inget bränsle att förbrukas och följaktligen kommer det inte att ske några CO2-utsläpp.

– Våra ingenjörer har gjort det igen – att utveckla en ny motorteknik som bidrar till att göra lastbilstransporter mer bränsleeffektiva. Som en del av vår strategi för att minska koldioxidutsläppen kommer vi att fortsätta att förnya oss för att göra våra förbränningsmotorer ännu bättre och för att minska vår påverkan på miljön, säger Jan Hjelmgren, global produktchef på Volvo Lastvagnar.

Den nya stopp/start-funktionen aktiveras vid hastigheter över 60 km/h. Beroende på gynnsamma förhållanden som topografi och omgivande temperatur kommer den nya I-Roll med stopp-/startfunktion att kunna minska bränsle- och CO2-utsläppen med upp till en procent utöver de besparingar som redan har gjorts. Tillsammans innebär Volvos många innovationer betydande effektivitetsvinster och en positiv inverkan på utsläppen från transporter samt driftskostnaderna för åkerier och transportföretag.

Den nya funktionen kommer att erbjudas på Volvo FH och FH Aero med 13-liters dieselmotor och finns till beställning nu. Vid introduktionen kommer funktionen till att börja med att finnas för dragbilar 4×2 upp till 44 ton.

Volvo Lastvagnars strategi för att minska koldioxidutsläppen omfattar förbränningsmotorer som drivs av förnybara bränslen, batterielektriska och bränslecellselektriska lastbilar.