Nyheter

Fordonsjuristen: ”Ska hela Sverige leva – eller bara storstäderna?”

Text: Bo Ericsson, vd Fordonsjuristen

Bilverkstäderna utgör en av landsbygdens mest grundläggande samhällsfunktioner. Utan dem stannar inte bara bilarna, hela Sverige riskerar att stanna. Ändå ser vi nu hur verkstäderna på landsbygden försvinner i snabb takt. På 20 år har 156 bilverkstäder lagts ner bara i Norrland, Västerbotten, Västernorrland och Jämtlands län. Det är framför allt de små, fristående verkstäderna som försvinner, de som är helt avgörande för att människor ska kunna bo, arbeta och driva företag utanför städerna. Och, det finns ingen tunnelbana i Pajala därför har familjer i glesbygd ofta flera bilar.

Bilbranschen är i snabb förändring. Elbilar, avancerade förarassistanssystem (ADAS) och digitala diagnosverktyg kräver helt ny kompetens och dyr utrustning. En modern verkstad behöver investera hundratusentals kronor bara för att kunna serva en ny elbil. Samtidigt minskar antalet traditionella reparationstimmar, vilket gör lönsamheten alltmer pressad.

De verkstäder som lyckas kombinera teknisk kompetens inom elbilar och avancerade system med stark kundservice och digitala lösningar har störst chans att växa. De som inte hänger med riskerar att slås ut eller köpas upp.

Men på landsbygden, där rekrytering är svår och kapitalet begränsat, blir omställningen nästan omöjlig utan stöd. Många små verkstäder har varken resurser eller tillgång till information från tillverkare, vilket gör det svårt att serva nya bilmodeller.

Bilverkstäderna är inte bara företag, de är samhällsbärare. De ser till att ambulanser, hemtjänstbilar, lantbruksmaskiner och vanliga familjebilar fungerar. I en kris eller vid krig är de dessutom en del av totalförsvaret. Om verkstäderna försvinner från glesbygden, försvinner också tryggheten i att samhället kan fungera.

Det handlar alltså inte bara om service, det handlar om Sveriges beredskap och framtid. För att hela Sverige ska kunna leva krävs nationella insatser för att rädda och modernisera verkstäderna på landsbygden.

Branschföreningen Fordonsjuristen föreslår flera konkreta åtgärder som politiker borde ta på allvar:

Omställningsstöd för ny kompetens – även till bilverkstäder, motsvarande det stöd som finns för fordonsindustrin.

Riktat stöd till glesbygdsverkstäder, på samma sätt som dagligvaruhandel och bensinstationer får hjälp för att överleva.

Investeringsstöd för teknik och infrastruktur, inklusive fiber och elnätskapacitet, så att verkstäder kan digitaliseras och möta kraven från elbilsutvecklingen.

Ett mobilitetsavdrag, ett utökat reseavdrag för bilägare i landets glesast befolkade kommuner som använder lokala verkstäder.

Låt verkstäder utföra besiktningar, på liknande sätt som i Norge med deras framgångsrika PKK-system. Det skulle stärka trafiksäkerheten och skapa nya arbetstillfällen i hela landet.

En uppmaning till beslutsfattare
Omställningen till eldrift och digitalisering är nödvändig men den får inte ske på bekostnad av landsbygden. Sverige kan inte bara vara ett land som fungerar i storstäderna. När bilverkstäderna försvinner, försvinner möjligheten att leva och verka utanför de största orterna.

Därför är frågan enkel men avgörande:
Ska hela Sverige leva – eller bara delar av det?

Bild: Stefan Schweihofer