Sjöfartsverket har nu presenterat sitt slutliga beslut gällande lots- och farledsavgifter som träder i kraft den 1 januari 2026. Svensk Sjöfart välkomnar att Sjöfartsverket har justerat de föreslagna försämringarna av rabattsatserna för de mest miljöeffektiva fartygen, men är fortsatt kritiska till att avgifterna höjs kraftigt och att beslutet kommunicerats så sent, vilket skapar osäkerhet för branschen.
Gällande farledsavgifterna höjs dessa med totalt 3,65 procent, vilket är 0,10 procent lägre än det tidigare föreslagna. Av dessa 3,65 procent motsvarar 1,1 procent en höjning enligt KPI-KS och 2,55 procent för att kompensera för miljöincitament.
Gällande de föreslagna försämringarna av rabattsatserna justeras dessa och för fartyg i CSI klass A sänks rabatten från 90 procent till 80 procent, medan rabatten för fartyg i CSI klass B sänks från 70 procent till 55 procent. Detta innebär en mindre försämring än vad Sjöfartsverket tidigare aviserade, där man föreslog att sänka klass A till 65 procent och klass B till 40 procent.
– Vi kan glädjas åt att Sjöfartsverket har lyssnat på vårt och andra remissinstansers synpunkter och kritik mot de föreslagna försämringarna av rabattsatserna för de mest miljöeffektiva fartygen. Att så kraftigt sänka rabattsatserna och miljöincitamenten för fartyg och rederier som gjort stora investeringar för att minska fartygens miljö- och klimatpåverkan skulle få direkt motsatt effekt mot vad miljökompensationen syftar till, säger Niklas da Silva, senior rådgivare på Svensk Sjöfart.
Lotsavgifterna höjs med 10 procent, i linje med det remitterade förslaget. Höjningen fördelas på startavgiften och den rörliga lotsningsavgiften, vilket motsvarar en 15-procentig höjning av startavgifterna och en 5-procentig höjning av de rörliga lotsningsavgifterna.
– Att Sjöfartsverket fortsatt tvingas höja sina avgifter så kraftigt beror på Sjöfartsverkets bristfälliga finansieringsmodell, där myndighetens ökade kostnader finansieras genom konstant höjda avgifter. Trots att regeringen tillförde ytterligare 159,5 miljoner i budgetpropositionen för 2026 med motiveringen att stärka Sjöfartsverkets ekonomi långsiktigt och förbättra förutsättningarna för sjöfarten verkar det inte ha påverkat myndighetens behov att höja avgifterna, vilket är olyckligt. Vi hade också gärna sett att Sjöfartsverket kommunicerade sitt beslut om avgifter för 2026 betydligt tidigare, då dessa träder i kraft om mindre än två månader. Detta gör det svårt för transportköpare, rederier och alla andra aktörer som behöver långsiktighet och förutsägbarhet i sin planering, avslutar Niklas da Silva.