Vrooms analys visar att den svenska exporten av personbilar fortsatte att minska under årets tredje kvartal (-20 %). Totalt exporterades 87 300 personbilar under årets första nio månader vilket är 20% under samma period 2024. Samtidigt ökade importen till 6 000 personbilar, en ökning med 24 %. Importen av personbilar är dock väldigt liten i relation till den exporterade volymen personbilar (6,8 %).
– Exportmarknaden fortsätter att mattas av och utvecklingen från årets första halvår består. Den starkare kronan, i kombination med en allt mer stabil inhemsk efterfrågan och en viss mättnad eller förändringar i regelverk på den europeiska marknaden, bidrar till att fler fordon stannar i Sverige. Det är en utveckling som stärker den svenska begagnathandeln och marknaden för service och reparationer samtidigt som det skapar bättre förutsättningar för konsumenterna, säger Ali Avcu, vrooms specialist inom begagnathandeln.
Yngre och laddbara bilar fortsätter dominera exporten
Exporten består fortsatt främst av yngre bilar, där bilar upp till fem år stod för 60 % av exporten under årets nio första månader. Andelen laddbara fordon ökade till 33 %, från 27 % samma period 2024. Ökningen av den laddbara exportandelen följer naturligt av att andelen laddbara bilar ökar i beståndet.
Noterbart är att andelen laddbara bilar som exporteras ligger under andelen laddbara bilar i femårs-beståndet. För bensinbilar gäller det motsatta, dvs exportandelen av bensinbilar är högre än i femårs-beståndet.
Analysen av den exporterade fordonsflottans åldersfördelning visar att tvåårs-bilar, som utgör 30% av exporten, är det enda segmentet som ökar (+3%). Segmentet två till fem år minskar däremot kraftigt (−38 %) liksom segmentet fem till 10 år (-27%).
Större aktörer behåller positioner i en minskande exportmarknad
Analysen visar att BCA Vehicle Remarketing AB och Tradingsolutions Sverige AB parkerat sig i toppen med nära en fjärdedel av exporten av bilar upp till fem års ålder vilket är i linje med tidigare analyser. Antalet aktiva exportörer har under perioden minskat med ca 13 %, vilket tyder på att flera mindre aktörer har lämnat marknaden medan de större har behållit sina positioner.
Volkswagen och Volvo toppar exporten av femårsbilar
Under årets första nio månader exporterades totalt 52 688 femårs-bilar från Sverige. Volkswagen och Volvo toppar listan med en andel på 13,2 % respektive 11,5 % av den totala exporten. Audi, Peugeot och Mercedes-Benz kompletterar topp fem.
Sett till relationen mellan antal bilar i trafik och exportvolym sticker Peugeot och Opel ut med de högsta exportandelarna i förhållande till sitt bestånd, medan Toyota och Kia har betydligt lägre exportandelar trots stora volymer i trafik.
Importen ökar efter flera års nedgång – men volymerna är fortsatt små
Importen av personbilar (exklusive husbilar) har minskat stadigt sedan 2021, men under 2025 syns tecken på en vändning. Fram till och med september importerades knappt 6 000 personbilar till Sverige – en ökning med 24 % jämfört med samma period 2024.
Ökningen spänner över nästan samtliga bilåldrar, det är enbart bilar äldre än 15 år som tappar i andel i jämförelse med 2024. Den minskade andelen äldre bilar påverkar bilåldern på genomsnittsbilen som sjunker med 1 år, från 13,1 till 12,1 år.
Trots uppgången är importen av bilar i förhållande till exporten väldigt liten. Hittills under 2025 motsvarar den 6,8 % av den totala exportvolymen, vilket innebär att Sverige exporterar nästan 15 gånger fler personbilar än vad vi importerar.
Sammanfattning januari–september 2025
Total export: −20 % jämfört med samma period 2024
Andel bilar yngre än 5 år: 60 %
Andel laddbara bilar: 33 % (27 % 2024)
Tvåårsbilar: +3 procentenheter
Volkswagen (13,2 %), Volvo (11,5 %), Audi (10,2 %) toppar exporten
Import: +24 %, men motsvarar endast 6,8 % av exportvolymen.
Bild: Franck Barske