Text: Tågföretagen
Förra veckan anordnade Stockholms Handelskammare ett mycket intressant seminarium kring den nationella infrastrukturplanen. Under seminariet konstaterades det att planen inte bidrar till Sveriges konkurrenskraft då man inte ser till näringslivets behov, särskilt när det kommer till godstransporter på järnvägen.
För industrin, och framför allt basindustrin, är järnvägen vital för att kunna frakta stora volymer tungt gods. Exempelvis skulle det behövas mellan 40 och 50 lastbilar för att ersätta ett långt godståg. Allt gods kan dessutom inte transporteras på lastbil. Men bristande kapacitet, avsaknad av effektivt underhåll på spåren och höjda avgifter (framför allt banavgifter) har försämrat konkurrenskraften för industrin, som är de stora transportköparna.
Banavgifterna på järnvägen har ökat kraftigt med 600 procent på 15 år och cirka 40 procent sedan årsskiftet. Detta bekräftades av professor Bo-Lennart Nelldal som var på plats och är medförfattare till den nyligen publicerade rapporten ”Hur kan vi utnyttja järnvägens potential för godstransporter?”, som presenterades på seminariet.
Han konstaterade att:
Kostnaden för att köra godståg måste minska med 20 procent för att järnvägen ska kunna nyttjas för transporter.
Underhållsskulden måste arbetas bort och kvaliteten måste öka. Förseningarna idag kostar samhället 9 miljarder kronor per år. Om motsvarande summa satsas på underhåll och nya metoder kan underhållsskulden byggas bort på 10 år.
Säkerställ redundansen på järnvägen genom triangelspår och alternativa vägar – det behövs för såväl störningar som kommande banarbeten men även ur beredskapsperspektiv.
Rättvisa banavgifter för näringslivet och godstrafiken – som tar hänsyn till Sveriges konkurrenskraft och stora geografiska avstånd.
Sätt en målbild för ökad godstrafik på järnväg till 2030 där samtliga aktörer bidrar genom bland annat beslut om konkurrenskraftiga banavgifter.
Mycket av ovanstående har Tågföretagen belyst och efterfrågat i många år och det är välkommet att detta nu också konkretiserats ytterligare. Fler rapporter kring järnvägens betydelse för Sverige och dess konkurrenskraft finns att läsa på Omtag Svensk Järnväg. Omtag Svensk Järnväg kommer också att närvara på Centerpartiets partistämma i Karlstad i helgen.
Om knappt två veckor är det dags för Järnvägsdagen som arrangeras av oss tillsammans med Swedtrain. Det finns endast några få biljetter kvar, så passa på och knip en redan idag!