Sveaskog har inom ramen för TREE-projektet driftsatt en elrundvirkesbil i Norrland. Syftet är att testa vilka möjligheter och utmaningar som kommer med att köra på el i ett kallt klimat och med långa transportavstånd.
Under november har Eklunds Åkeri börjat köra den nya elrundvirkesbilen som har tagits fram av Scania. Bilen är verksam i södra Norrbotten och norra Västerbotten, ett område som är präglat av längre transportavstånd, glest utbyggd laddinfrastruktur och ett utmanande klimat under en större del av året, jämfört med de södra delarna av Sverige.
– Omställningen till elektrifiering ställer krav på att hitta nya vägar och se olika lösningar. Det kommer därför bli extra intressant att följa den här elrundvirkesbilen som ger oss möjlighet att undersöka förutsättningarna för elektrifierade skogstransporter under mer komplexa förhållanden. Vår förhoppning är att det ska ge oss bra insikter om hur elektrifiering kan bidra till att göra skogsbrukets transporter fossilfria, säger Anna Ahlin, teknikspecialist, Sveaskog.
För att kunna testa elrundvirkesbilen i en mer utmanande miljö har en mobil laddenhet placerats strategiskt i området så att bilen kan åka dit för att göra en mindre stödladdning mellan längre sträckor. Den så kallade MESS:en, Mobile Energy Storage System, drivs på biodiesel.
– Det krävs banbrytande innovation för att driva hållbara skogstransporter i norra Sverige. Därför är MESS i dagsläget en avgörande möjliggörare som underlättar ett 100 procentigt fossilfritt flöde och gör det möjligt att ta sig igenom de tuffaste förhållandena, säger Ulf Erickson, Senior Business Development Manager – E-Mobility på Scania.
På väg mot fossilfri kedja från skog till kund
– Vi ser att det finns ett intresse bland våra kunder att få till hela kedjan med fossilfrihet från skog till kund. Det är främst virkestransporter och skogsmaskiner som står för en stor del av utsläppen. Att vi nu har möjlighet att börja erbjuda fossilfria transporter är ett viktigt steg i utvecklingen att uppnå en fossilfri kedja, säger Henrik Engman, kundansvarig Sveaskog.
Fakta TREE-projektet
Forsknings- och innovationsprojektet TREE (Transition to Efficient, Electrified Forestry Transport) är en satsning på elektrifiering av skogsbranschens lastbilstransporter. TREE samlar 23 aktörer, inklusive skogsbolag, fordonstillverkare, logistikbolag och forskningsinstitutioner. Projektet finansieras av Vinnova via FFI (Fordonsstrategisk Forskning och Innovation) och projektets samarbetspartners. Mer information www.skogforsk.se.
Fakta MESS
Mobile Energy Storage System, MESS, är en mobil fristående laddstation för att komma igång med ett elektriskt transportflöde där infrastrukturen inte är på plats eller vid långa transportavstånd där energitillgången i fordonet är begränsat. Energikällan är en HVO-driven motor. Alla ingående komponenter är byggda i ett väderbeständigt skal som går att mobilisera om med hjälp av en lastväxlar lastbil mellan olika optimala laddpunkter.