Nyheter

Nya Renault Trafic E-Tech electric – en effektiv, smidig och innovativ transportbil presenteras

När den stora transportbilsutställningen Solutrans i Lyon öppnade den 18 november var det första gången nya Renault Trafic E-Tech visades upp. Den är den första modellen i en helt ny generation av 100 % elektriska transportbilar från Renault.

Det är ovanligt att transportbilar är mer tekniskt avancerade än personbilar – men med Renault Trafic E-Tech electric är det just så.

Den har utrustats med 800 V-teknik, vilket gör det möjligt att ladda från 15 till 80 procent på bara 20 minuter. Bilen erbjuds med två batterityper och två batteristorlekar. För maximal räckvidd finns modellen med ett NMC-batteri som ger upp till 450 km räckvidd. Behöver man inte lika lång räckvidd finns Trafic E-Tech även med ett LFP-batteri som ger 350 km – och som dessutom saknar sällsynta metaller i sin kemi. Elmotorn är densamma i båda versionerna och levererar 150 kW, vilket motsvarar 204 hk och ett vridmoment på 345 Nm.

Nya Trafic E-Tech electric är byggd på en helt ny, fullt elektrisk ”skateboard-plattform” som maximerar lastkapaciteten i förhållande till fordonets yttermått. Plattformen har ett minimalt frontöverhäng och en bakmonterad drivlina – lösningar som dessutom ger en svängradie i nivå med en Renault Clio, endast 10,3 meter.

I L1-utförande erbjuder nya Trafic en lastvolym på 5,1 m³ med en längd på 4,87 m och bredd på 1,92 m. L2-versionen rymmer 5,8 m³ och har en längd på 5,27 m, tack vare ett 40 cm längre axelavstånd. Samtidigt har totalhöjden reducerats till 1,90 m, vilket säkerställer tillträde till de flesta parkeringsgarage.

Modellen är utrustad med stora sidodörrar och bakdörrar som gör det enkelt att lasta EU-pallar både från sidan och bakifrån.

Dessutom erbjuder Trafic E-Tech electric en dragvikt på över 2 000 kg, lastvikt på upp till 1 250 kg och både V2L- och V2G-teknik.

Även upplevelsen ombord blir en ny, förbättrad upplevelse där nya Trafic introducerar en helt ny generation multimediasystem: openR evo. Systemet är utrustat med en 12-tumsskärm – den största i Renaults transportbilsprogram – och är optimerat för yrkesfordon. Navigationssystemet är skräddarsytt för kommersiella användare och tar hänsyn till fordonets dimensioner och last för att undvika olämpliga rutter. Det inbyggda ruttplaneringsverktyget ger dessutom de mest effektiva resvägarna genom att föreslå optimerade laddstopp baserat på mer precisa förbrukningsdata.

Nya Trafic Van E-Tech electric är utrustad med 18 säkerhetssystem och erbjuder dessutom skalbara, uppkopplade tjänster tack vare SDV (“Software Defined Vehicle”). SDV tillhör en ny generation fordon där de viktigaste funktionerna uppdateras via mjukvara: motor, säkerhet och uppkoppling. Fordonet är inte längre låst vid statusen när det lämnade fabriken utan utvecklas över tid, vilket förlänger livslängden.

Med Google built-in** får föraren även tillgång till Google Assistent där föraren med hjälp av röstkommandon intuitivt kan interagera med fordonet – justera temperaturen, ta anteckningar, styra radion eller begära de senaste nyheterna och väderuppdateringarna.

Renault Trafic E-Tech byggs på fabriken i Sandouville i Frankrike och erbjuder innovativ design, gott om utrymme och extra säkerhetsfunktioner. Renault Trafic E-Tech electric kommer till Sverige i slutet av 2026.

*Samtliga data är preliminära siffror under homologering.
** Google, Google Play, Google Maps, Android Auto, Gemini och andra varumärken är varumärken som tillhör Google LLC.