Sigma Technology samarbetar med Telia, RISE, Trafikverket, Svevia och Högskolan i Halmstad i ett innovationsprojekt CyberInfra som ska minska farliga vägarbetsolyckor.
Ungefär var femte dag blir ett TMA-fordon påkört på svenska vägar. En TMA-bil (Truck Mounted Attenuator) är ett specialfordon utrustat med kollisionsdämpare och digitala skyltar som varnar och vägleder trafikanter förbi arbetsområdet. Bara under 2022 inträffade 70 påkörningar, varav flera ledde till personskador. Nu startar Sigma Technology Embedded Network tillsammans med Telia, RISE, Trafikverket, Svevia och Högskolan i Halmstad ett stort innovationsprojekt som ska kraftigt minska olyckorna genom 5G-teknik, realtidsdata och smarta digitala skyltar.
I projektet CyberInfra utvecklas dagens statiska varningsskyltar på TMA-fordon till intelligenta, uppkopplade enheter som automatiskt anpassar varningar efter trafikflöde och skickar realtidsinformation till både trafikanter och trafikledning.
– Varje påkörning är en potentiell tragedi. Med 5G-baserad kommunikation och realtidsdata kan vi varna snabbare och förhindra olyckor innan de sker, säger Danilo Chinchilla, vd på Sigma Technology Embedded Network.
Tekniken bygger bland annat på 5G Standalone (SA), som är en del av Telia och Ericssons gemensamma innovationsprogram NorthStar. 5G SA är kritiskt och ger möjligheten till dedikerad nätverksslicing, lägre latens och robust uppkoppling för säkerhetskritiska funktioner.
Projektet inkluderar även utveckling av dataskydd baserat på blockkedja och avancerade PKI-lösningar (infrastruktur för offentliga nycklar) för att säkerställa att trafikinformationen är spårbar, manipulationssäker och kan användas på ett tryggt sätt i centrala mobilitetssystem.
–Om vi kunde skala upp den här lösningen skulle vi kunna få säkrare vägarbeten både för människorna som jobbar där men också för övriga bilister, säger Johannes Berg, Innovationschef på Trafikverket.
Se film från projektet:
Mer om projektet CyberInfra
Projektet CyberInfra finansieras av Vinnova inom ramen för programmet Avancerad Digitalisering och pågår fram till våren 2026.
I CyberInfra utvecklas TMA-fordonens digitala skyltar från statiska varningssystem till intelligenta, 5G-uppkopplade enheter. Genom att kombinera realtidsdata med sensorer som kameror och radar kan skyltarna uppdateras dynamiskt utifrån aktuellt trafikläge och samtidigt skicka insikter tillbaka till trafikledningen. Det skapar en säker tvåvägskommunikation mellan vägarbetsfordon, centrala trafiksystem och trafikanter – med målet att minska olyckor och förbättra arbetsmiljön.
Blockchain-baserad immutability (oföränderlighet) och PKI är en central del i att skapa säker, tillförlitlig datakommunikation för kritisk vägtrafikinfrastruktur.
Testmiljön utgörs bland annat av RISEs testanläggning AstaZero för automatiserade transportsystem samt verkliga vägarbetsmiljöer. Dessa tester syftar till att utvärdera effektiviteten av den nya infrastrukturen och ge värdefull input till framtidens digitala vägtrafiksystem.
CyberInfra-projektet bygger vidare på förstudier kring säkrare TMA-avstängningar vid vägarbeten.