Elonroad, ett svenskt laddningsteknikbolag specialiserade på konduktiva elvägssystem, deltar i en ny amerikansk–svensk forskningsstudie som ska undersöka potentialen för dynamisk konduktiv laddning på Pennsylvania Turnpike i USA. Projektet genomförs som en del av Future Mobility-programmet, finansierat av Vinnova. Syftet är att ta fram kunskap och data som kan hjälpa amerikanska beslutsfattare att bedöma om konduktiva elvägssystem (ERS) kan bli en skalbar lösning för att minska utsläppen från transportsektorn. Projektstart sker i november 2025.
Studien leds av Jakob Rogstadius på RISE (Research Institutes of Sweden) och samlar partners från både Sverige och USA. RISE ansvarar för koordineringen av projektet och anpassar sitt avancerade simuleringsverktyg MOSTACHI till amerikanska förhållanden för att analysera trafikmönster, energianvändning och ekonomiska effekter. Elonroad bidrar med teknisk kunskap och erfarenhet från tidigare och pågående projekt, och tillför verkliga driftdata från konduktiva elvägar i olika miljöer.
Pennsylvania Turnpike Commission fungerar som slutanvändare. Kommissionen bidrar med infrastruktur och trafikdata, samt sprider resultaten via ett nätverk av amerikanska transportmyndigheter. Michael Baker International (MBI), PA Turnpikes generella tekniska rådgivare, leder de operativa analyserna och bidrar med ytterligare finansiering för att säkerställa att studien möter behoven hos vägoperatörer och beslutsfattare.
– Man kan säga att vi hjälper USA att hitta sin nyckel till den elektriska motorvägen, säger Per Löfberg, Senior Project Manager på Elonroad. Genom att dela vår erfarenhet av konduktiv ERS vill vi bidra till ett gemensamt kunskapsbygge med USA för att utforska hur elvägsteknik kan stödja framtidens mobilitet.
Om forskningsprojektet
Vägtransporter står för 23 % av USA:s utsläpp av växthusgaser, vilket gör elektrifiering till en central del av omställningen. Samtidigt är elektrifiering av tung trafik och långväga transporter fortfarande en utmaning, bland annat på grund av stora batterier och omfattande laddinfrastruktur. Elvägssystem (ERS) levererar energi till fordon medan de kör, vilket minskar behovet av stora batterier, reducerar kostnader och avlastar elnätet.
Tidigare forskning i USA har främst fokuserat på induktiv laddning. I denna studie utvärderas för första gången i större skala den konduktiva laddtekniken bakom Elonroads lösning. Konduktiva elvägar möjliggör effektiv och kostnadseffektiv energiöverföring med hög effekt och passar både personbilar och tunga lastbilar.