Text: Tågföretagen
Så nådde vi slutstationen på Järnvägsdagen 2025, där hela järnvägsbranschen, politiker och näringsliv samlades i syfte att diskutera såväl utmaningar som möjligheter för järnvägen – däribland infrastrukturminister Andreas Carlsson samt riksdagsledamöterna Ulrika Heie (C) och Åsa Karlsson (S). Eventet var även denna gång slutsåld – ett tecken på ett stort intresse och en förståelse för järnvägens betydelse och vikt för Sverige. Det övergripande temat var samarbete samt vikten av innovation och digitala lösningar.
Dagen inleddes med inspirerande tal av Monica Lingegård, vd på SJ samt ordförande i Tågföretagen, och Björn Asplund, vd Customer Director på Alstom och ordförande i Swedtrain. Detta följdes av Försvarsmaktens Per Öster som talade om vikten av nya arbetssätt genom att kombinera försvar, forskning och industri i syfte att återta förmågan att producera kritiska reservdelar ur ett totalförsvarsperspektiv samt vikten av att järnvägen måste fungera – från norr till söder, öst till väst.
Detta ledde oss till underhållsskulden, som var ett genomgående tema under dagen –från Trafikverket själva och i panelsamtal på förmiddagen där det diskuterades hur underhållet kan effektiviseras med en underhållsskuld på 91 miljarder. Det lyftes fram många framgångsrika exempel där befintlig – innovativ – teknik nyttjas i underhållsarbetet. Dessvärre sker det inte så frekvent som sig bör utan oftast vid akuta lägen. Panellisterna konstaterade att man behöver gå från lägsta pris i upphandlingar till att möjliggöra innovation och lösa kompetensbristen. i en bransch som behöver 4 000 personer samt möjliggöra digitala besiktningar som inte är tillåtet idag.
Men vi har också en kapacitetsskuld som inte är löst och som tar tid. Så hur hanterar vi situationen tills kapaciteten har utökats? Ett enande om vad kapacitet de facto är var ett förlag i samtalet kring kapacitetsutmaningen och att inte slösa bort kapaciteten som man gör idag via ineffektiv planering och inställda tåg. Att innan underhållsarbeten drar igång utföra trimningsåtgärder, såsom triangelspår, i syfte att skapa redundans så underhållsarbetet kan ske utan att störa trafiken i alltför stor utsträckning.
Det diskuterades även kring ombordutrustningen av ERTMS, som Tågföretagen också har kommenterat i en debattartikel i Altinget. Där konstaterar vi att vi är positiva till ERTMS men är oroade över att branschen förväntas investera miljarder utan en känd slutsumma. Internrevisionen lyfter fram bland annat bristande kostnadskontroll och osäkra förutsättningar kopplat till teknik och livslängd.
Stort tack till samtliga deltagare och gäster för en lyckad och lärorik Järnvägsdag! Fler djupgående artiklar kring dagen kommer publiceras på vår webb så håll utkik.
Bild: Pete Linforth