Nyheter

Enkel och effektiv överblick av lastbilsflottan med nytt verktyg från DKV Mobility

DKV Mobility, en ledande plattform inom internationella mobilitetstjänster, lanserar nu DKV Transport Management Software (DKV TMS). Det nya verktyget för fordonshantering är riktat till åkerier och transportföretag, och det hjälper företag att hantera sina transportflottor och är helt integrerat i DKV Mobilitys digitala kundportal DKV Cockpit och i DKV-appen.

Åkerier och transportföretag får allt fler administrativa uppgifter utöver den dagliga verksamheten. Samtidigt ökar efterfrågan på snabba och effektiva transporter. Det kräver att företagen snabbt kan ta emot nya uppdrag, se till att fordonen är förberedda och att förarna är redo att köra. Med TMS får åkerierna ett nytt verktyg för att centralt hantera uppdrag, följa rutter i realtid och effektivisera processer kopplade till fordon, förare och släpvagnar.

Steen Hansen, chef för DKV Mobility i Skandinavien, säger:

– Vi ser bland våra kunder att administrativa uppgifter tar allt mer fokus från vägen. Det blir svårare att planera rutter och ta emot nya uppdrag. Med TMS lägger vi till en ny tjänst i vår digitala katalog. Den hjälper åkerier att få överblick och göra sina transport- och logistikverksamheter mer effektiva och framtidsanpassade.

Så fungerar verktyget

Nyckelfunktionerna i DKV TMS är rutt- och resursplanering, digital dokumenthantering och automatiserad kostnadskontroll. Det innebär att åkerier och flottoperatörer får full överblick över pågående rutter direkt från kontoret och de kan snabbt reagera om det finns risk för förseningar.

– Många flotthanteringssystem erbjuder funktioner som skapar förvirring eller inte används alls. Det gör att systemen blir krångliga och dyra att ta i bruk, särskilt för små och medelstora åkeri- och logistikföretag. Med DKV TMS har vi hållit det enkelt. Vi har integrerat det i vår välbekanta kundportal och app. Vi fokuserar på de kärnfunktioner som är viktigast i den dagliga verksamheten, fortsätter Steen Hansen.

Med lanseringen av DKV TMS fortsätter DKV Mobility sin strategi att utöka portföljen av digitala och datadrivna produkter. Målet är att stödja transportföretag och andra företag med egna flottor i deras dagliga verksamhet med användarvänliga digitala lösningar anpassade efter deras behov – särskilt med tanke på stigande kostnader, komplexa regelverk och dokumentationskrav, som är särskilt utmanande för små och medelstora företag.

Efter lanseringen av DKV Carbon Monitor för rapportering av CO₂-utsläpp från flottor och DKV Fleet Management Software (DKV FMS), är den nya DKV TMS redan den tredje digitala produkten som DKV Mobility har introducerat i år.

Om DKV Mobility
Med cirka 394 000 aktiva kunder i mer än 50 serviceländer över hela Europa och cirka 2 500 anställda är DKV Mobility den ledande B2B-plattformen för vägavgiftsbetalningar och lösningar med en historia präglad av ändamålsdriven tillväxt i nästan 90 år. Vi erbjuder tillgång till det största energiagnostiska nätverket i Europa, inklusive cirka 69 000 traditionella tankstationer, cirka 893 000 offentliga och semi-offentliga laddpunkter för elfordon (per 12/2024) och cirka 24 000 stationer för alternativa bränslen. Dessutom är DKV Mobility en ledande leverantör av vägavgiftslösningar i Europa, samtidigt som vi erbjuder mobilitetstjänster såsom fordonsservice vid cirka 35 000 verkstäder och innovativa digitala lösningar. Baserat på våra intäkter från finansiella tjänster är vi en ledande leverantör av tjänster för momsåterbetalning. År 2023 genererade DKV Mobility en transaktionsvolym på 17 miljarder euro och en omsättning på 714 miljoner euro. Vårt syfte är att driva övergången mot en effektiv och hållbar framtid för mobilitet.