Nyheter

Fordonsjuristen: Framtiden ligger bortom krönet – Så förändras bilhandeln i Europa

Text; Bo Ericsson, Fordonsjuristen

Den europeiska bilmarknaden står inför en av sina mest omvälvande perioder någonsin. Nya aktörer, främst kinesiska bilmärken, tar mark genom att kombinera låga priser med tekniskt hög standard och avancerade funktioner. EU:s nya strafftullar på kinesiska elbilar kommer visserligen att pressa marginalerna, men bedöms inte stoppa expansionen. Den kinesiska hemmamarknadens överkapacitet och intensiva priskrig driver på exporten, och även med tullar kvarstår lönsamheten i Europa.

Samtidigt satsar flera varumärken på lokal produktion samt ökat fokus på marknader som Storbritannien och Norge, där EU:s tullregler inte gäller. Dessutom fortsätter kinesiska bilar med förbränningsmotorer att ta mark i Europa, ett segment som står utanför EU:s tullpaket.

För de europeiska tillverkarna krävs nu en radikalt skärpt kostnadsstruktur. Effektivisering, automatisering och ökat samarbete kring plattformar och komponenter blir nödvändiga verktyg för att behålla konkurrenskraften. För några år sedan låg stort fokus på agentmodellen när det gäller distributionen, men de flesta tillverkare har nu pausat eller helt övergett denna strategi. I stället går utvecklingen mot mer flexibla distributionsmodeller, där varje tillverkare väljer olika ”byggstenar” beroende på marknadsposition och ambitionsnivå samt hur mycket man vill äga av processen och kostnaderna.

Digitalisering och artificiell intelligens (AI) genomsyrar alla delar av utvecklingen. AI bör inte bara implementeras i befintliga processer, utan användas för att vidareutveckla hela kundresan och affärsmodellen.

Särskilt viktiga områden är:

Servicemarknaden

Lageroptimering

Dynamisk prissättning

Dessa påverkar marginalerna direkt och kräver både kompetens och snabbhet. För att minska beroendet av externa leverantörer behöver branschen även bygga upp intern expertis genom utbildning och fördjupad AI-kunskap. Hur tillverkarna står sig i konkurrensen kommer också att avgöras av hur snabbt och pålitligt man lyckas integrera mjukvara. Nya aktörer som Tesla och Xiaomi visar vilka fördelar som följer av att överge traditionella strukturer, medan klassiska tillverkare brottas med både kulturella och tekniska hinder som ökar kostnader och utvecklingstid.

Oavsett vilken väg tillverkarna väljer är mjukvarukvalitet en avgörande konkurrensfördel, menar Bo Ericsson. Den påverkar både time-to-market och bilens attraktionskraft. Antingen utvecklar tillverkarna mjukvaran själva, eller så samarbetar de med teknikjättar som Google, Amazon, Huawei och Apple.

Parallellt fortsätter en snabb konsolidering inom europeisk bilhandel. De 50 största återförsäljargrupperna har ökat sin marknadsandel från 10 % år 2013 till 15 % idag och väntas nå nära 20 % redan 2030. Sedan 2022 har omkring 9 % av alla bilhandlare i Europa bytt ägare.

Cyberhotet är en växande risk för hela branschen. Den senaste cyberattacken mot Jaguar och Land Rover (JLR), som orsakade miljardkostnader och stora produktionsstopp, har blivit en väckarklocka för branschen. Attacken visade tydligt hur sårbar fordonsindustrin är, konstaterar Bo Ericsson.

Uppkopplade bilar skapar stora fördelar i form av fjärruppdateringar, förbättrade tjänster, nya intäktsmodeller och stöd för autonom körning. Men de innebär också att skadlig kod i teorin kan spridas till miljontals fordon. Vi måste fråga oss om riskerna är för stora för att denna utveckling ska fortsätta.

Bild: Tung Lam