Vianors expert Magnus Fritz, bilservicechef, förklarar varför, och påminner om att regelbundet kontrollera belysningen och andra viktiga säkerhetsdetaljer.
Det låter kanske osannolikt att en bil med fungerande lampor inte skulle synas bakifrån. Men enligt Magnus Fritz, bilservicechef på däck- och bilverkstadskedja Vianor, handlar det om en bieffekt av modern teknik:
– LED-lampor, som sitter i nästan alla nya bilar, utvecklar ingen värme och smälter därför inte bort snö och is som äldre lampor gjorde. På vintern kan det bildas ett tjockt lager snö eller is över lamporna – både fram och bak. Det gör bilen svår att se för andra trafikanter, men kan också leda till att ljuset sprids felaktigt och riskerar att blända, säger Magnus.
Design som samlar snö
Samtidigt har bilarnas formgivning förändrats. De aerodynamiska linjerna, som ska minska luftmotstånd och bränsleförbrukning, gör att luftflödet virvlar på ett sätt som får snö att samlas längs bakpartiet på många nya bilar.
– Redan efter korta körsträckor kan bakljus, positionsljus och bromsljus vara helt täckta, vilket innebär att din bil blir svår att se bakifrån. Det här är något många bilägare inte känner till, men det är viktigt att vara medveten om – och att regelbundet ta bort snö och is från lamporna.
Så håller du bilen synlig i vinter
För att bilen ska synas ordentligt i vintermörkret räcker det alltså inte med att kontrollera att lamporna lyser som de ska – de måste också vara rena och fria från snö, is och smuts.
– Tänk också på att torka av sensorerna regelbundet. På moderna bilar sitter sensorer exempelvis i grillen, på stötfångarna, backspeglarna eller bakom vindrutan. Under vintern kan snö, is och smuts störa deras funktion. Om en sensor täcks kan till exempel bilens helljusautomatik sluta fungera.
Mer tips från Vianor för att öka sikten och synligheten i mörkret