Nordiska företag satsar lika mycket på AI som företag i övriga Europa, men upplever långsammare avkastning på investeringarna. Endast en tredjedel av nordiska företag ser resultat av sina mest framgångsrika AI-projekt inom två år, jämfört med nästan hälften i övriga Europa. Det visar en studie från Deloitte.
– Antingen har nordiska företag en striktare syn på vad som definierar ett framgångsrikt AI-projekt, eller så måste de börja se AI som en strategisk möjlighet och våga tänka större än bara teknik för att komma ikapp sina europeiska konkurrenter, säger Patric Barenthin, Director på Deloitte.
Studien visar att 70 procent av nordiska företag lägger minst 10 procent av sin IT-budget på AI-projekt, och en fjärdedel investerar mer än 20 procent. Trots detta ser bara 33 procent av nordiska företag resultat inom två år, jämfört med 43 procent i övriga Europa. När det gäller de snabbaste resultaten – där fördelarna uppnås på mindre än ett år – är skillnaden ännu större, till de nordiska företagens nackdel.
– Majoriteten av de nordiska respondenterna uppger att avkastningen på AI-investeringar är 40 procent eller högre. För många branscher är detta normalt sett en mycket attraktiv investering. Men jämfört med resten av Europa förväntar sig nordiska företag att fördelarna kommer över längre tid, fortsätter Patric Barenthin.
En förklaring till den långsammare avkastningen är hur AI-arbetet organiseras. I Norden drivs AI-arbetet i högre grad av IT-chefen (32 procent) jämfört med i resten av Europa (23 procent). Samtidigt har färre nordiska företag en dedikerad Chief AI Officer (13 procent jämfört med 20 procent i Europa). AI är också mindre integrerat i den övergripande affärsstrategin i Norden, där endast 58 procent anser att AI är en tydlig del av strategin, jämfört med 65 procent i Europa.
– När AI främst drivs av IT-chefen ligger fokus ofta på tekniska lösningar och kapacitetsuppbyggnad, snarare än på att förändra affärsmodeller och processer. Det skiljer sig från andra ledningsperspektiv, där en Chief Strategy Officer ser AI som en strategisk möjlighet för konkurrensfördelar, och en Chief AI Officer har uppdraget att driva en fullständig genomlysning av hur AI påverkar affärsmodellen, avslutar Patric Barenthin.
Bild: Michael Bußmann