Green Cargo har lämnat sitt remissvar på Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037. I remissvaret presenterar bolaget även en ny, objektiv metod för att identifiera kapacitetsbrister och flaskhalsar i järnvägssystemet – med syfte att bidra till mer träffsäkra prioriteringar i den nationella planeringen.
Järnvägen är en strategisk tillgång för Sverige. Den binder samman industrins produktionsplatser med hamnar och exportmarknader, minskar transportsektorns klimatpåverkan och är central för försörjningsberedskap och totalförsvar. Samtidigt präglas systemet av betydande kapacitetsbrister och bristande tillförlitlighet, vilket påverkar både näringslivets konkurrenskraft och samhällsekonomin.
Mot denna bakgrund har Green Cargo, inom ramen för remissarbetet, genomfört en systematisk genomgång av hela det svenska järnvägsnätet. Genom en ny metod som kombinerar faktisk efterfrågan på kapacitet, trafikupplägg, topografiska begränsningar och systemeffekter har bolaget identifierat de sträckor där kapacitetsbristen har störst påverkan på godsflöden och samhällsnytta.
– Diskussionen om järnvägens kapacitet fastnar ofta i enskilda projekt. Vår ambition har varit att bidra med ett mer objektivt och systemövergripande underlag som visar var insatser ger störst effekt för industrin, klimatet och samhället i stort, säger Olov Lindfeldt, infrastruktur- och trafikplaneringsstrateg på Green Cargo.
Analysen visar att förstärkning av ett begränsat antal stråk är särskilt avgörande för systemets funktion, från norra Sveriges råvaru- och industriregioner till södra Sveriges exportnoder. Green Cargo pekar på att relativt små kapacitetsförstärkningar på dessa sträckor kan ge stora effekter, inte bara för godstrafiken utan för hela järnvägssystemet.
I remissvaret betonar Green Cargo även behovet av:
ett snabbare och mer kostnadseffektivt återtagande av underhållsskulden,
ett större fokus på trimningsåtgärder och andra steg 1- och 2-insatser med kort genomförandetid,
samt en tydligare koppling mellan järnvägens roll i totalförsvaret och prioriteringarna i den nationella planen.
Bolaget lyfter också frågan om banavgifter och kostnadsutveckling. Enligt Green Cargo riskerar ökade kostnader för drift och underhåll att i för stor utsträckning övervältras på trafiken, utan tillräcklig analys av effektivitet och produktivitet i systemet.
– En konkurrenskraftig järnväg förutsätter både rätt investeringar och ett avgiftssystem som stödjer de transportpolitiska målen. Vår förhoppning är att den nationella planen i högre grad ska bygga på faktiska systembehov och verifierbar nytta, säger Henrik Dahlin, vd på Green Cargo.
Green Cargo ser den nationella planen som ett avgörande styrinstrument för Sveriges långsiktiga utveckling. Med tydligare prioriteringar baserade på systemanalys och faktiska flaskhalsar kan järnvägen ännu mer bidra till tillväxt, klimatomställning och ökad robusthet i hela landet.