Nyheter

Nobina och Telia i samarbete för smartare busslinjer

Nobina och Telia samarbetar i ett nytt projekt som ska ge möjlighet att utveckla lösningar för smartare resor och kollektivtrafik i framtiden. Med hjälp av anonymiserad mobil nätverksdata analyseras hur människor rör sig för att Nobina bättre ska kunna anpassa busstrafiken och skapa nya lösningar efter resenärernas behov. De första resultaten, med data från Södertörn, visar bland annat var en cykelbuss skulle kunna göra störst nytta, men ger även ökad förståelse för resvägar och slutmål – även utanför kollektivtrafiksystemet. Data och ny statistik bekräftar också trenden av att allt fler jobbar hemma på fredagar.

När busstrafiken vanligtvis planeras används biljettstatistik samt resvaneundersökningar och statistisk data som underlag. Exempelvis visar statistik från Statistiska Centralbyrån hur pendlingen ser ut. Men endast 40 procent av de som reser är pendlare, så det behövs ökad förståelse för hur de övriga 60 procenten av resenärerna reser. Dessutom behövs bättre kunskap om hela resan – vad är slutmål på resan? Vilken resväg har resenärerna tagit innan de klev på bussen? Hur lång är den totala restiden egentligen?

Därför har innovationsenheterna Nobina Technology och Telia Company Division X testat att använda aggregerad och anonymiserad mobil nätverksdata för att förstå resmönster.

– Samarbetet med Telia syftar till att vi ska få bättre insikter om hur resenärerna förflyttar sig, och då inte enbart när de reser med våra bussar. Det ger oss insikter kring hur vi kan anpassa oss efter människors verkliga behov av mobilitet. Med den här metoden hoppas vi även få information om nya resebehov snabbare – för att kunna erbjuda bättre lösningar som svarar mot samhällets förväntningar, säger Henrik Dagnäs, vice VD på Nobina Sverige.

I testet användes mobil nätverksdatafrån Södertörn, där Nobina kör busstrafiken på uppdrag av SL. Resultatet visar exempelvis på ett omfattande resande till ett större centrum i Södertörn, vilket har väckt frågan om en ny busslinje. Man har även sett att morgonpendlingen minskar med 16 procent på fredagar och att många åker hem tidigare på fredagseftermiddagen. Genom att analysera färdsätten in mot Stockholm upptäcktes var resenärer har störst behov av att kunna ta med cykeln på bussen.

I pilotprojektet har analytiker från både Nobina och Telia arbetat tillsammans för att skarpt testa hur mobil nätverksdata går att använda för att analysera resmönster.

– Resultatet visar att nya tekniska lösningar tillsammans med data kan bidra till en mängd olika förbättringar i samhället och som här att förbättra rörligheten och kommunikationen. Det är ett innovationsområde och en del av vårt fokus på smarta städer, säger Magnus Leonhardt, Strategi- och innovationschef på Telia Sverige.

Samarbetet mellan Nobina och Telia görs inom ramen för det strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden.

Fakta

Nobina och Telia har i projektet använt så kallad Crowd Analytics. Det innebär att man med hjälp av anonymiserad och aggregerad mobil nätverksdata analyserar de verkliga beteendena och rörelsebehoven i samhället och på så sätt kan samhällsfunktioner som till exempel kollektivtrafiken förbättras.

Redaktionen