Nyheter

Per återvände till Delvator och kvalitetsarbetet

Att jobba i ett företag som står varje kund riktigt nära och samtidigt värna ett världsledande kvalitetsrykte är ett stort ansvar. Per Jönsson har återvänt till Delvator och är nu en av medarbetarna som axlar ansvaret för det goda ryktet om hög kvalitet på Hitachis alla entreprenadmaskiner.

Per var en av Delvators trotjänare. Men 2013 lämnade han företaget för att bli sin egen i snickeribranschen. Det blev fyra års arbete med specialsnickerier (Pers stora intresse) innan han beslöt sig för att återvända.

– Delvator är inte större än att man som medarbetare står nära alla arbetskamrater och alla kunder. Nu är jag tillbaka. Det var som att komma hem igen, säger han.

Pers titel är kvalitetsansvarig. Därmed ansvarar han tillsammans med kollegerna för både Delvators eget kvalitetsarbete och i förlängningen även för att vårda kvalitetsryktet för Hitachi, en av världens största tillverkare av entreprenadmaskiner.

– Som generalagent i Sverige, så är det grundläggande att förvalta Hitachis goda kvalitetsrykte. Hitachi kräver av oss att maskiner och service fungerar bra för alla svenska maskinägare, förklarar han.

yizsmce5ecakzavn9mgr
På hans arbetsbord ligger därför ansvarsområdena för Delvators kvalitetscertifieringar enligt ISO 9001 och ISO 14001.

Mest påtagligt för kunderna är hans ansvar för garantifrågorna. Samtidigt har han hand om de allt mer efterfrågade serviceavtalen som går att teckna för nya maskiner.

– Serviceavtalen ger maskinägarna förlängd garanti och flera andra ekonomiska och praktiska fördelar.

Avtalen minskar riskerna för driftproblem, eftersom all service under garantitiden sköts i Delvators regi till fasta kostnader. Det är bara originaldelar och godkända oljor som används och serviceteknikerna håller koll på varje individuell maskin. Den förlängda garantin gäller i regel i två år eller 3000 timmars drifttid, men finns i fler varianter.

– Ytterligare en ekonomisk fördel är att avtalen höjer andrahandsvärdet på maskinerna. Nästa köpare vet ju att de är välskötta och servade.

– Till det kommer det som många kunder upplever. Att Delvator inte är större än att vi känner både våra kunder och deras maskiner. Det skapar ytterligare trygghet för varje ägare av Hitachi, säger Per Jönsson.

Redaktionen