Nyheter

Husqvarna ser robotar sköta framtidens parker och grönytor

Tysta, svävande robotar som själva åker runt och sköter gräsklippningen i stadens parker och grönområden. Det kanske låter som science fiction, men faktum är att Husqvarna tror att detta kan vara verklighet redan 2030.

Tänk dig en drönare, lastad med nio svävande robotgräsklippare, som drivs av solenergi och styrs med artificiell intelligens. Tyst och snabbt tar sig drönaren runt till stadens parker, scannar av området, samlar in data om vad som behöver göras, landar och skickar ut sin flotta av robotgräsklippare.

Konceptet heter Solea och är Husqvarnas framtidsvision inom professionell grönyteskötsel.

Solea tar avstamp från en stor global rapport, Future of Urban Parks, som förutspår att antalet parker och grönområden i världens städer kommer att öka fram till 2030. Vi kommer också att få se nya typer av grönområden som t ex takträdgårdar eftersom behovet av gröna rum växer när våra städer befolkas av allt fler innevånare. Detta ställer helt klart nya krav på den professionella park- och grönyteskötseln, enligt Husqvarna, som varit världsledande inom robotgräsklippning sedan 1995.

ab husq

– Solea är ett exempel på vårt engagemang i att utforska nya möjligheter för att göra våra städer grönare. Dessutom hjälper det dem som arbetar med skötseln att spara tid, förklarar Pavel Hajman, Divisionschef för Husqvarna Division.

Systemet är utformat för att vara i princip självgående med små krav på mänsklig inblandning vilket frigör tid för park- ochgrönyteskötare till mer avancerade arbetsuppgifter än att klippa gräs. Under arbetets gång samlas det dessutom in olika data i realtid om t ex näringsbehov och luftfuktighet som ger parkskötarna en helhetsbild av hur parken mår och vilka insatser som behöver göras.

För att parkbesökarna ska störas så lite som möjligt arbetar systemet mycket tyst och snabbt hela dygnet runt. Att klippa 10000 kvadratmeter skulle bara ta cirka 8 minuter.

Om Husqvarna:
Husqvarna Group är en globalt ledande tillverkare av produkter för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och trädgårdstraktorer. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och globalt ledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrin. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2016 uppgick till 36 miljarder kronor och koncernen har över 13 000 medarbetare i 40 länder.

Redaktionen