Nyheter

Bota räckviddsångesten med kostnadseffektiva laddplatser

Nyregistreringen av laddningsbara bilar har stadigt ökat i Sverige och stod för en toppnotering år 2017. Kravet på ett ökat laddningsutbud i framförallt städerna kommer bli en extremt viktig fråga för hela elbilsbranschen.
Idag ser vi flera omfattande projekt där snabbladdning installeras på strategiska platser runt om i Sverige.

I Europa har flera ledande biltillverkare gått ihop och lovat en omfattande utbyggnation av snabbladdningsplatser vilket såklart känns väldigt lovande. Däremot får inte diskussionen stanna vid snabbladdning och hur många stolpar kommuner och bensinmackar väljer att sätta upp.

Diskussionen måste börja handla om hur vi väljer att investera i projekt som främjar och möjliggör laddning för majoriteten av elbilsanvändare. Vi måste även se till fakta om vårt körbeteende idag och var vi borde installera laddningsstationer. För att projekten ska bli ekonomiskt hållbara kommer fokus att ligga på kostnadseffektiva lösningar som på ett insiktsfullt sätt snarare uppgraderar och utgår från den parkeringsinfrastruktur och de körmönster vi har idag istället för att bygga något helt nytt.

ab elbill batt

Framtidens laddning handlar som sagt inte om kraftfulla laddstolpar som tillfredsställer behovet för enstaka bilister utan hur städer möjliggör en kostnadseffektiv laddning för massorna. I framtiden kommer vi behöva ha i åtanke att många av elbilsägarna inte kommer bo i villor eller ha tillgång till privata garage med tillhörande laddplatser. Utmaningen kommer snarare vara hur vi tillgodoser kostnadseffektiv laddning för flertalet människor som bor i tätorter.

Arbetsplatsen och parkering vid lägenhet kommer bli en viktig del av lösningen för att kunna möta den stora efterfrågan av laddningsplatser. Här står flera bilar parkerade samtidigt, upp till 95% utav tiden och kan därför laddas upp under en längre tid. Genom att erbjuda fastighetsbolagen kostnadseffektiva lösningar som endast kräver en låg grundinvestering kan vi på sikt konvertera alla parkeringsplatser på företagsparkeringar och lägenhetsparkeringar till laddningsplatser.

Elbilsbranschen kommer att ställa högre krav på politiker och stadsplanerare i stort för att kunna erbjuda allmänheten en smart, kollektiv, kostnadseffektiv laddningslösning. I stort sätt alla aktörer som tillgodoser parkering där bilen står parkerad under en längre tid skulle på sikt kunna bli en laddningsstation. Om bilisten visste att det går att ladda sin bil i stort sätt överallt i tätorter skulle ångesten försvinna och omställningen till ett helt fossilfritt bilägande kan ta sin början.

CaCharge är ett svenskt greentech företag som delar visionen om att städerna måste börja konvertera parkeringsplatser där bilen står parkerad under en längre tid. Laddning bör ske utanför bostadshus och på arbetsplatsen.

Redaktionen