Nyheter

De är bäst på digitalisering i Sverige

Telia är det bolag som lyckats bäst inom digitalisering i Sverige i år. Det visar en rapport från managementkonsultbolaget BearingPoint som studerat 80 av Sveriges största bolag. Gapet mellan svenska bolag och internationella digitala ledare ökar.

För tredje året i rad har BearingPoint undersökt hur mogna de största svenska och nordiska företagen är inom sin digitala kundinteraktion. I rapporten ”Digital leaders in Sweden 2018” har BearingPoint tittat på hur 80 svenska, 70 norska och 53 finska storföretag presterar inom digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel, e-CRM, mobila tjänster och sociala medier.

Studien, som jämför de nordiska bolagen med internationella digitala ledare, visar att många svenska företag tappar i digital mognadsgrad. I Norden är det den finska operatören DNA som ligger högst i topplistan och först på plats fem syns det bästa svenska bolaget, Telia B2B, tätt följt av Qliro Group (representerat genom Nelly.com).

ab digi

– Sverige har, historiskt sett, varit i framkant när det gäller digitalisering och ny teknik. Vi ser en oroande nedåtgående trend där den globala konkurrensen hårdnar och kraven på digital mognad ökar. Framförallt har företagen inte ännu anammat nya digitala möjligheter, såsom chatbots, AR och AI-lösningar. Företagen verkar snarare fokusera på det som ansågs vara i framkant för några år sedan. I årets rapport utklassar telekombolagen de andra branscherna och det är intressant att se att det är telekombolagens B2B verksamhet som presterar bäst, säger Louise von Blixen-Finecke, Partner på BearingPoint.

Största förbättringen i företagsrankingen sedan förra årets mätning stod Aller media för. Bolaget gick från plats 66 till nummer 29 i Sverige. Även Vattenfall klättrade många placeringar, från nummer 46 till 15, liksom Hemköp som ökade från 83 till 50. Bland bolagen som tappade stort fanns SEB och Nordea. Även IKEA tappade sin topp 10 placering. Dagligvaruhandeln och energi är de branscher som ökar flest placeringar i branschrankingen.

– I takt med att digitaliseringen utvecklas, ökar också kraven från kunderna. Därför har vi utökat antalet undersökningskriterier i år till 256 för att spegla den digitala verkligheten. Vi kan se att vissa branscher som tidigare låg i framkant i vår studie, som t.ex. media, inte lyckats hänga med i utvecklingen vilket är förvånande, säger Louise von Blixen-Finecke, Partner på BearingPoint.

De viktigaste slutsatserna från årets undersökning
B2B leder rankingarna för första gången i Sverige. Telekom B2B är ledande bransch och Telia B2B är ledande företag.
Svenska företag hänger inte med i utvecklingen och gapet till de internationella digitala ledarna ökar.
Dagligvaruhandel och energi är de som ökar flest placeringar i branschrankningen medan media tappar mest.

Så blir man en digital ledare
Förstå din marknad och dina kunder – vad behövs för att behålla konkurrenskraft och skapa
kundnöjdhet
Utvärdera din nuvarande position – var är ditt företag idag och vad behöver ni förbättra
Prioritera åtgärder – bestäm vart ni bör investera, vad kommer att ge bästa resultat för att stödja förändringen
Utveckla nya färdigheter och förmågor – möjliggör för nya arbetssätt inom organisationen och ett obevekligt kundfokus
Aktivera den flexibla och lärande organisationen – anpassa budgetar och incitament, våga testa vad som fungerar och inte, lär dig av insikterna och anpassa därefter.

Redaktionen