Nyheter

De här däcken väljer Arriva till sina bussar i vinter

Säkerheten och tryggheten för Arrivas kunder och personal går alltid först, oavsett årstid och väglag. Här berättar Arriva hur man planerar och förbereder bussarnas däck inför vintersäsongen.

För att Arrivas fordon ska klara alla säsonger och årstidsväxlingar sker kontinuerligt en översyn av fordonsflottan. Var sjätte vecka genomgår alla bussar en besiktning där man ser över en rad aspekter och gör omfattande säkerhetskontroller.

– Byte till vinterdäck sker normalt under en utrullningsperiod i september-november och alla planerade däckbyten görs av en underleverantör som säkerställer att bussarna har anpassade däck efter modell och väglag. Vi sätter alltid säkerheten först och byter ut slitna däck tidigare än vad som egentligen krävs, berättar Stefan L Karlsson, teknisk chef på Arriva.

ab arriva

Det här gäller för vinterdäck i kollektivtrafiken
Det finns inget lagkrav på att samtliga däck på tunga fordon ska vara försedda med vinterdäck, utan lagen om vinterdäck på bussar gäller enbart på fordonets drivaxel.

Arrivas vinterdäck monteras på bussarnas drivaxel. Bussar som kör på smala vägar med sämre snöröjning får också vinterdäck på styraxeln. Löpaxelns däck förses med mönstrade åretruntdäck.

Alltid korrekt mönsterdjup
Arriva följer Transportstyrelsens rekommendationer för mönsterdjup för tunga fordon som säger att vinterdäcken ska ha ett mönsterdjup på minst 5 mm. Mönsterdjupet mäts i däckets huvudmönster och inte i de sicksackformade spåren i mönstret, den så kallade sajpningen.

– Vi gör kontroller av däcken var 6:e vecka och byter då ut däck som börjar närma sig gränsvärdena, säger Stefan L Karlsson.

Typ av vinterdäck i Arrivas olika trafikområden
Arrivas däckleverantör anpassar vinterdäcken efter trafiksituationen och väglaget i varje trafikområde.

Halmstad
I Halmstad där vinterväglaget mestadels är snöfritt används Conti Urban ha3 m+s samt Conti Cityplus ha3 m+s/Hsw2 coach. Detta är däck som särskilt passar bussar som körs kortare sträckor i stadsmiljö samt regionala linjer på landsväg. De fungerar även optimalt för vått underlag och snöslask.

Lunda
Från Lunda-depån utgår de av Arrivas bussar i Stockholmsområdet som mestadels kör i stadstrafik. Dessa bussar är försedda med Conti Urban ha3 m+s, vilket är däck som tagits fram speciellt för krävande stadstrafikförhållanden. De här däcken klarar alla väderförhållanden med topprestanda på såväl torra som våta underlag.

Råsta, Märsta, Ekerö, Norrort
På bussarna i Råsta, Märsta, Ekerö och Norrort har Arriva försett bussarnas drivaxel med däck för extremt vinterväglag: Conti Urban Scandinavia hd3. Det innebär att bussarna har däck särskilt anpassade för nordisk vinter. Däcken ger maximalt grepp på halt och snöigt underlag. Bussar som kör på smala vägar med sämre snöröjning får också vinterdäck på styraxeln.

Redaktionen