Nyheter

Göteborgs nya spårvagn M33

…i Berlin, består av M33:ans första vagnmodul, från front och 11 meter bakåt till den första bälgen.

Under 2017 har form och design för den nya spårvagnen utvecklats i en så kallad mockup (fullskalemodell) i Berlin. Den är i huvudsak byggd i trä med inredning som ger en autentisk upplevelse av inredning, passagerarytor med sittplatser och funktionsytor med plats för rullstolar och barnvagnar samt förarplatsen. Utformningen har bland annat baserats på säkerhets- och tillgänglighetskrav.

Både förare och resenärer med olika funktionsvariationer har bidragit i utformningen av interiören i den nya vagnen. En skillnad mot tidigare vagnsmodeller är att M33 har betydligt större flexibla ytor, där rullstolar och barnvagnar kan stå eller klappsäten kan fällas ned vid behov.

De första två spårvagnarna beräknas komma till Göteborg i maj 2019 för att provköras minst 20 000 km i linjetrafik innan slutgodkännande. Därefter startar leveransen av ytterligare 38 vagnar fram till och med halvårsskiftet 2021. Göteborgs Spårvägar har beställt 40 spårvagnar. Avtalet innehåller option till köp av ytterligare maximalt 60 spårvagnar fram till 2026.

Arbetet med M33 sker i samarbete mellan Göteborgs Spårvägar, Västtrafik, Göteborgs Stad och tillverkaren Bombardier Kiepe. På plats vid pressvisningen finns representanter från Göteborgs Spårvägar, Västtrafik och resenärer ur referensgruppen med olika funktionsvariationer.

Bild: En modern spårvagn som smälter in i Göteborgs stadsbild – det är ledorden för form och design av Göteborgs nya spårvagn M33.

Foto: Göteborgs Spårvägar

Av jmhogberg