Nyheter

Branschföreningen Tågoperatörerna: Upprop om alternativ finansiering

Tågoperatörernas styrelsemöte i veckan klubbade verksamhetsplan och budget för 2018. Störningstimmarna för infrastrukturen har minskat men däremot så har störningstimmarna för fordon ökat, skriver branschföreningen Tågoperatörerna i ett pressmeddelande. 

I fredagens DI riktar man tillsammans med andra branschorganisationer, handelskamrar, med flera en uppmaning till Sveriges regering och riksdag att starta de blocköverskridande samtal om infrastrukturen som också lägger grunden för nödvändiga beslut om att öppna upp för en alternativ finansiering av infrastrukturinvesteringar.

På hearingen i veckan i riksdagen om samhällsekonomiska kalkyler framkom också behovet av kalkylerna måste förbättras som en del av en godsstrategi, skriver Tågopertörerna vidare. Att godset är undervärderat vet man sedan tidigare, men lite har gjorts för att komma tillrätta med det problemet och kalkylerna spelar fortfarande en avgörande roll.

Godstransporternas betydelse för Sveriges ekonomi ska tydligare komma fram i de kalkyler Trafikverket använder sig av. De samhällsekonomiska kalkylerna måste bli bättre på att fånga systemnyttan i etappvisa förbättringar. Godstrafiken är beroende av långa och sammanhängande stråk.

OI veckan deltar man i årets första möte med CER:s styrelse och stämma. På agendan står bland annat CER:s verksamhetsplan, implementering av det fjärde järnvägspaketets tekniska pelare, framtida finansiering av Europas järnväg (MFF), Gotthardttunneln med mera. I samband med European Railway Awards på onsdag medverkar Crister Fritzson i en panel om EU:s politiska prioriteringar för utvecklingen av Europas järnvägssystem med bland andra EU:s transportkommissionär Violetta Bulc.